EN / NO
×

About

Kunsthall Stavanger søker resepsjonist og butikkmedarbeider

Kunsthall Stavanger søker en selvdreven resepsjonist og butikkmedarbeider med interesse for samtidskunst og design. Stillingen er timebasert og består i hovedsak av helgearbeid, i tillegg til hver onsdag.

Kunsthall Stavanger er et visningssted som viser utstillinger med nasjonal og internasjonal samtidskunst. Vi har også en liten butikk hvor vi selger designobjekter, kunstbøker og kunsttrykk. Resepsjonist og butikkmedarbeideren vil være ansvarlig for å ta imot besøkende til kunsthallen, bidra til arbeidet med kunsthallens butikk, samt assistere ved formidlingstilbud i helgene ved behov. Arbeidstider er 11:00-16:00. I tillegg kan det tilkomme kveldsarbeid i forbindelse med utstillingsåpninger og andre arrangementer.

Arbeidsoppgaver

  • Generelt resepsjonistarbeid
  • Ta imot besøkende på en hyggelig måte
  • Enkel formidling om utstillingene
  • Bidra til butikkarbeid, inkludert salg og varehåndtering
  • Assistere ved formidlingstilbud for barn og unge i helgene
  • Assistere ved åpninger og arrangement
  • Kasseoppgjør

Ønskede egenskaper og kunnskaper

  • Pålitelig, selvstendig og fleksibel
  • Godt humør, pågangsmot og en positiv holdning
  • Interesse for samtidskunst og/eller design
  • Ønsker å bli bedre kjent med hvordan kunstinstitusjoner fungerer
  • Er kontaktskapende og liker å møte mennesker
  • Evner å jobbe systematisk og målrettet
  • Liker å lære
  • Snakker flytende norsk og engelsk

Vi tilbyr

  • Et spennende og godt arbeidsmiljø
  • Mulighet for personlig og faglig utvikling
  • Mulighet til å komme tett på daglig drift av en kunstinstitusjon
  • Mulighet til å forme Kunsthall Stavangers butikk og bidra med forslag til innkjøp

Lønn etter avtale

Søknad skal inneholde:

  • Søknadsbrev på maks en side
  • To referanser (navn, tilknytning til søker, e-postadresse og telefonnummer)
  • CV med relevant arbeidserfaring

Søknadsfrist: 21. august

Søknad sendes til info@kunsthallstavanger.no og merkes med «Søknad resepsjonist og butikkmedarbeider».

Spørsmål kan rettes til info@kunsthallstavanger.no

Om Kunsthall Stavanger

Kunsthall Stavanger er et visningssted for norsk og internasjonal samtidskunst. Kunsthallens mandat består av å vise kunst som tar del i en internasjonal kunstdiskurs, og vi samarbeider tett med kunstnere og gjestekuratorer for å utvikle separat- og gruppeutstillinger. Kunsthall Stavanger har et sterkt fokus på nytenkende formidling for barn og ungdom. Vi er et lite team med tre fulltidsstillinger bestående av Direktør, Nestleder og Kurator for utstillinger og formidling. I tillegg er det flere deltidsansatte og timebetalte arbeidstagere.

Kunsthall Stavanger er et inkluderende arbeidssted og oppmuntrere søkere som kan bidra til et mangfold i organisasjonen vår om å søke.

Read More

Kids

Velkommen til høstens kunstklubb for barn!

Nå er påmeldingen åpen for vårsemesteret i Barnas Kunstklubb!

Temaet for høsten kunstklubb er iscenesettelse og gruppetilhørighet. Hvordan hører man til i en gruppe, hvordan iscenesetter vi oss selv for å fortelle hvor vi hører til eller for å skille oss ut? Det kan handle om å kle seg ut, ta på og av masker, og bruke kroppen som lerret. Det kan også handle om å uttrykke forskjellige identiteter eller gruppetilhørigheter gjennom kunstnerisk uttrykk.

Flere av kunstnerne vi har med oss har bakgrunn fra andre kunstformer, som scenekunst.

Datoer for kunstklubben:

30. august: Billedkunstner Ingrid Toogood

20. september: Kunngjøres snarlig

18. oktober: Kunngjøres snarlig

15. november: Dansekunstner Marit Sandmark

6. desember: Utstilling laget sammen med kurator + vår årlige julefest for barn og unge: Holiday pArt-Y!


TIDSPUNKT FOR BARNA

Som vanlig holdes kunstklubben på søndager, men i år har vi endret noe på gruppene. Det er nå kun to grupper, og alderstrinnet er justert fra 1.–8. klasse.

Tiden for Kunstklubben-gruppene er som følger:

Gruppe 1, 1.-4. klasse: 13:00-15:15

Gruppe 2, 4.-8. klasse: 16:00-18:15

Det er maks plass til 20 deltagere per gruppe.

For deltagere fra 9.–10. klasse som gjerne vil være med i kunstklubben, er det fortsatt anledning til å delta. Samtidig er det også mulig å søke om plass i ungdomsprosjektet, Mobilizing Citizenship for unge mennesker i alderen 12–16 år. Her jobber ungdommen over fire helger i ett semester med kunstnere fra hele verden.Ta kontakt på formidling@kunsthallstavanger.no for mer informasjon om Mobilizing Citizenship.


SLIK MELDER DU BARNET PÅ:

1. Send inn påmeldingskjema her: Påmelding høsten 2020.

2. Betal familiemedlemskap (500kr) og kontingent (400 kr pr. barn) til kontonr. 3201.34.22035

Vennligst merk med ditt navn først, og barnets navn (begge navn hvis du har to barn).

3. Kunsthall Stavanger bekrefter påmeldingen etter at vi har mottatt betalingen. Ditt nye medlemskort vil bli sendt ut til oppgitt adresse.

Det er obligatorisk å ha familiemedlemskap i Kunsthall Stavanger for å være med i kunstklubben. Vi vil gjerne at foreldre med barn i kunstklubben også er engasjert i kunsthallen. Et familiemedlemskap koster kr. 500 - se medlemsfordeler listet under. I tillegg kommer prisen per barn på kr. 400. Betalingen fungerer som en endelig bekreftelse av påmeldingen, plassen blir reservert når betalingen er mottatt (vi sender ut bekreftelse på plassene i august).


MEDLEMSFORDELER

Som medlem av Kunsthall Stavanger får du følgende fordeler:

  • Gratis inngang til alle utstillinger og familiedager
  • Invitasjoner til alle utstillinger og arrangementer
  • Eksklusive medlemsarrangementer der du får møte kunstnere som stiller ut
  • Gratis Amanda Ross-Ho pin
  • Rabatt på billetter til arrangementer
  • 25% rabatt på bøker utgitt av Kunsthall Stavanger
  • 10% rabatt på innramming hos Kunstgalleriet
  • 10% rabatt ved kjøp i vår butikk
  • 15% rabatt på kaffe hos Hverdagsgodt
Read More

Events

Velkommen til sommerskolen Klikk her-TV på Kunsthall Stavanger for barn og unge i alder 5.-10. klasse!

6.-10. juli åpner Kunsthall Stavanger dørene for en sommerskole for barn og unge alder 5.-10. klasse.

Sammen med våre dyktige formidlere og kunstnere fra hele verden, inviteres barn og unge inn for å lage en TV-kanal som strømmes gjennom uken ut til unge mennesker i hele landet! Vi bruker verktøy hentet fra billedkunst- og scenekunstfeltet, og deltagerne får sammen med kunstnere lage sine egne TV-format som sendes live ut fra Kunsthall Stavanger.

TV-kanalen, Klikk her-TV, skal inspirere til egenaktivitet og refleksjon. Tematikken tar utgangspunkt i ytring, drøftning og refleksjon med verktøy hentet fra visuell kunst og scenekunst.

Vi strømme live fra onsdag til fredag og i slutten av uken blir programmene samlet på en landingsside. Vi lanserer også en fysisk og digital TV-guide laget av deltagerne i samråd med kunstnere og designer.

Hvem kan melde seg på?
Det er 20 plasser til barneskoleelever og 20 plasser til ungdomskolelever. Her gjelder først til mølla-prinsippet! Det er helt gratis å delta, men påmeldingen er bindende.

Deltagerne jobber med andre på samme alder i respektive fire grupper. Noen av dagene vil deler av formidlingen skje på engelsk. Det vil alltid være norsktalende formidlere til stede.

Kunstnerne fra andre steder enn Stavanger er med oss over digitale plattformer.

Deltagerne forplikter til å være med mandag-fredag kl 10:00-15:00. Kunsthall Stavanger står for sunne, daglige lunsjpakker til alle deltagere.

Kunstnere og formidlere er tilstede hele uken
Kunstnerne våre er Lee Heinemann, kurator og kunstner fra New York, som arbeider med formidler Trine Ottosen, kunstnergruppen Walk of Shame, billedkunstner Tiril Hasselknippe arbeider med formidler og billedkunstner Hans Edward Hammonds, og en dansekunstner arbeider med formidler Hege Hervik.

I tillegg har vi billedkunstner David Lamignan Larsen som er vår TV-produsent for uken, han arbeider med fotograf og tekniskprodusent, Helle Navratil. Designer Joao Doria lager nettsiden vår, samt en publikasjon som lanseres uken etter sommerskolen.

Smittevern og GDPR-hensyn
Kunsthall Stavanger tar alle forhåndsregler når det gjelder forhindring av smittespredning, og har en beredskapsplan klar som er utarbeidet i samråd med Stavanger kommune.

Alle foresatte og deltagere bes også om å bekrefte at de er innforstått med at sommerskolen innebærer fotografering og filming av deltagerne. Dersom deltagerne på et senere tidspunkt ønsker at videoen av dem tas ned, kan de orientere kontaktperson for Kunsthall Stavanger om dette. Alle foresatte og deltagere bes om å avklare at de er underforstått med dokumenteringen i påmeldingsskjemaet.

Så hvor melder jeg meg på?
Første til mølla-prinsippet gjelder og påmeldingen er bindende: MELD DEG PÅ HER

For spørsmål angående sommerskolen, kontakt formidler Hege Hervik på hege@kunsthallstavanger.no

Sommerskolen er muliggjort med generøs støtte fra Norsk Kulturråd og Stavanger kommunes støtteordning Barnas Sommer.

Read More

About

Spend seven hours with the artist Jonathan Baldock – A Slow TV event presented by Kunsthall Stavanger

Jonathan Baldock in his studio. Photo: Rafal Zajko.


THIS EVENT HAS BEEN POSTPONED UNTIL JUNE 24.


Kunsthall Stavanger invites you to join us for a seven hour Slow TV marathon with artist Jonathan Baldock on June 24, starting at 10:00 am GMT.

The live stream, which will be available on Kunsthall Stavanger’s homepage, will show Baldock working on new large-scale textile works for his upcoming exhibition Me, Myself and I, at Kunsthall Stavanger – opening September 10 - November 8, 2020. Tune in and take part in this live experience to watch artworks in the making!

Slow TV gives us a unique experience; the feeling of being present in real time and space. The idea is that a journey or an activity is filmed as a whole and then aired unedited.

Slow TV was popularised in the 2000s by the Norwegian broadcaster NRK. Their first Slow TV broadcast “Bergensbanen”, featured every minute of the scenic train ride between Bergen on the Norwegian west coast, crossing the mountains to the capital of Oslo. Several Slow TV broadcasts have since followed, such as “Hurtigruten Minute by Minute” – a coastal voyage from Bergen to Kirkenes, and “National Knitting Night” - an eight-hour program of a sheep getting its wool cut, followed by a sweater being knit from that same wool.

Slow TV incidentally relates to Andy Warhol’s film Sleep from 1964, depicting stockbroker, poet and performance artist John Giorno sleeping for five hours and 21 minutes (though Warhol edited the film through duplicated sections to make it last longer).

With COVID-19 and its enforced quaranteens, we have all been forced to slow down. Jonathan Baldock’s exhibition was supposed to be on view May through July this year, but has been postponed to the fall. Therefore, we are featuring Baldock’s work in alternative ways this spring.


Jonathan Baldock (b. 1980, Kent, UK) works across multiple platforms including sculpture, installation and performance. He graduated from Winchester School of Art with a BA in Painting (2000-2003), followed by the Royal College of Art, London with an MA in Painting (2003-2005).

Baldock’s work is saturated with humour and wit, as well as an uncanny, macabre quality that channels his longstanding interest in myth, folklore and the narratives associated with 'outsider' practices. With work often taking on a biographical form, Baldock addresses the trauma, stress, sensuality, mortality and spirituality around our relationship to the body and the space it inhabits.

In the spring of 2019, Baldock had a solo exhibition at Camden Arts Centre, London, which toured to Tramway, Glasgow in August 2019 and will open at Bluecoat, Liverpool in March 2020.

Other notable solo and two-person exhibitions include those at De La Warr Pavilion, Bexhill (2017); The Grundy Art Gallery, Blackpool (2017); Southwark Park Galleries, London (2017); PEER, London (2016); Chapter Gallery, Cardiff (2016); Wysing Arts Centre, Cambridge (2013).

Baldock is represented by Stephen Friedman Gallery, London.


Read More

Interviews

A Conversation with Marte Eknæs about the exhibition Air Conditions. By Kirsty Bell.

Site-specific work for ventilation system at Kunsthall Stavanger (2020).

Marte Eknæs’ Air Conditions at Kunsthall Stavanger was one of many exhibitions delayed due to the Corona virus. Instead, we met in Berlin to talk about the exhibition in absentia, and how her works use form as a tool for critical analysis. Through them, she considers systemic instabilities of various kinds, whether visible or obscured.

KB At the moment, all of the sculptures for your exhibition are sitting in the Kunsthall, waiting to be installed. Some of the sculptures are inflatable, which strikes me as very practical in these circumstances.

ME The economical space is part of it, but they can also change shape. They are very sturdy, made for boating: one of them spent two months floating in a fjord so it’s dirty now. This one will be shown deflated, it looks damaged.

KB Was that originally part of another project?

ME Yes. A work will often be made for one place and it learns things that then become part of it. These change when it moves into the next situation: the work becomes adaptable. I always found the idea of unquestioned site-specificity problematic: it can be a very subjective and superficial way to analyse a site. What about the underlying structures that are shaping it? The notions of local, global and regional have become a bit of a blur now. Rather there are networks, repetitions and chains moving between places, like a franchise, so maybe my sculpture has this franchise quality to it. It learns something and adjusts to each new space and time.

KB Despite the material specificity of your sculptures, they act like decoys that actually refer to other broader concerns or difficulties, which become visible through association.

ME And also through exaggeration. For one of the works in Stavanger, I wanted to extend the Kunsthall’s air ventilation system into the exhibition space itself, but what should it look like? You can make a lot of aesthetic decisions about a pipe with no technical requirements other than the passage of air. I chose a flexible aluminum tubing that ends up on a plinth, and it has these home-made sci-fi associations, or it’s like a very thin version of Jeff Koons, but it is also just a basic tube system.

KB An ambivalence occurs through this clustering of associations.

ME There are also unpredictable elements in outsourcing the production of the inflatables, or trying to connect to the ventilation system. There was a lot of back and forth, speaking with technical people who don’t have time to engage with, or are not interested in my line of thinking. I have to learn something or try to fit into a system I don’t understand. The people who devise the systems that we live in become part of my process, but they are not really conscious of it, which leads to corruption and compromise. This work is about air being pulled in and out, the literal connection between the inside and the outside, but there is a magical aspect of the system that I like too: this vortex idea. There is a transformation between the system, or the building, and the plinth where it is sitting as a sculpture.

Read More

Back to Top