EN / NO
×

17 juni, 2021 — 5 september, 2021

Vanessa Baird

Here we are again, happy as can be, all good pals and jolly good company

Utstilling

Vanessa Baird

Here we are again,
happy as can be,
all good pals and jolly good company

17. juni–5. september, 2021


I den største presentasjonen av Vanessa Baird til dags dato tar kunstneren over alle Kunsthall Stavangers seks utstillingssaler. Hun har som del av utstillingen invitert inn sine nærmeste: Mette Hellenes, som har vært hennes venn og samarbeidspartner gjennom flere tiår, og hennes mor Maureen Baird, som også har virket som billedkunstner. Gjennomgående i utstillingen er et fokus på hvordan koronapandemien har påvirket Baird som forsørger og omsorgsperson for familien. I verkene fremkaller Baird den kaotiske og nedadgående spiralen i hjemmelivet.

Baird jobber hovedsakelig med pastell og akvarell, mens formatene spenner fra intime selvportretter til større verk i romstørrelse. I arbeidene bruker hun referanser som både involverer hennes egne opplevelser og erfaringer, så vel som skandinaviske folkeminner og litteratur. Tegningene har ofte blitt oppfattet som kontroversielle, da de gjerne kommenterer politiske eller sosiale hendelser fra vår egen samtid.

Utstillingen, som har fått tittelen Here we are again, happy as can be, all good pals and jolly good company, markerer første gang Baird tar over en hel kunstinstitusjon. På Kunsthall Stavanger får hun sette sitt kunstneriske preg på bygningen som helhet, og får slik vist flere aspekter og bredden i sitt kunstneriske virke.

Hovedfokuset for utstillingen er sentrert rundt huset i Oslo hvor Baird vokste opp, og hvor hun fremdeles bor sammen med sine tre tenåringsbarn og moren Maureen. I verkene som vises i kunsthallens hovedsal under samletittelen Bak Stakittgjerde / I’ll be pushing up the daisies, 2020-2021, fanges hverdagsoppgavene tilknyttet det å ta vare på en husholdning, med den konstante tilstedeværelsen av Bairds mor, og halvkledde tenåringer med iPhone i hendene som sovner ved kjøkkenbordet. Flesteparten av disse arbeidene har blitt produsert under koronapandemien, i en tid der vi har måttet trekke oss tilbake, og hvor mange stemmer har stilnet eller ikke blitt hørt. Opplevelsen av hjemmet har fått ny mening, på godt og vondt, og omstillingen har satt spor i kvinners tilværelse. Inkludert er også en serie protestkunst produsert i respons til den planlagte nedleggelsen av Ullevål sykehus, hvor Baird avkler den såkalte helseadelen. Dette er en sak som Baird har vært sterkt personlig engasjert i og verkene er dermed innlemmet med verkene fra hverdagslivet i Oslo.

I kunsthallens foaje møter besøkende en rekke verk i form av møbler med påmalte motiver av Bairds mor Maureen Baird. Møblene er i daglig bruk i Vanessa og Maureens hjem, og Maureens motiver inkluderer feministiske perspektiver og figurer - et billedspråk som vekker tydelige referanser til Vanessas kunstnerskap. Maureens tilstedeværelse gjennom møblene fremstår som en forlengelse av verkene i hovedsalen, hvor både mor og hjem er gjennomgående motiver. Som besøkende blir man dermed konfrontert med hjemmet på en fysisk måte med det samme man kommer inn i kunsthallen.

I verket A little red coat, a pair of beautiful blue trousers and a green umbrella lost at sea, 2020, som fyller en hel sal, vises 14 akvareller i storformat på ruller med papir, et verk som er 4 meter høyt og 17 meter langt. Verket minner om japanske blekkruller med fjell og landskap av kunstneren Hokusai. Mens Bairds arbeid er forankret i det selvbiografiske, utvides her hennes virkeområde: Urovekkende scener av figurer som drukner i bølgene kan være inspirert av norsk folklore og legender fra havet, men referer også til den europeiske flyktningkrisen.

Inkludert i utstillingen er også serien Red Herring Prednisolon ciclosporin, 2014-18. Dette er en serie intime selvportretter, laget over en periode på fire år mens Baird ble behandlet for en kronisk sykdom. Verkene kommuniserer de fysiske og følelsesmessige effektene medisinene hadde på henne. Her stirrer Baird på oss fra et voldsomt rødt ansikt, eller som blek og nesten fargeløs, der hun forsøker å formidle ideen om seg selv som ebber bort. Hver tittel registrerer de forskjellige medisinene og presise doseringene som forårsaket disse ubehagelige bivirkningene, noe som gir denne serien et nærmest vitenskapelig preg.

Bairds mangeårige venn og samarbeidspartner Mette Hellenes presenterer også oppdateringer fra livet i pandemien, gjennom en serie tegninger i dagboksblad-format. Hellenes’ tegninger står i sterk kontrast til Bairds ved at de er rolige og skjøre, men de uttrykker like fullt dagliglivets og isolasjonens kjedsomhet og kvaler.

I utstillingen viser Baird og Hellenes to samarbeidsprosjekter. Et av dem er en fotoserie fra 2020, der de poserer i forskjellige situasjoner inspirert av blant annet kunstverk og personligheter på det norske kunstfeltet, inkludert Torbjørn Rødland, og Kathrine og Cecilie Fredriksen. I kjellergalleriet viser de to videoer; You bad animal! Can’t you leave me alone just for one minute! og I see an angel. I think it’s you, begge fra 2004. Her ser vi en forvridd versjon av vennene Baird og Hellenes, der de opptrer som absurde og tidvis usmakelige karakterer i stadier fra tilgjort høflighet til kroppslig kollaps. Verkene preges av humor, og har fokus på forfall og ubehag - en tilnærming vi kan kjenne igjen fra både Bairds og Hellenes’ praksis.


OM VANESSA BAIRD

Vanessa Baird (f. 1963) bor og arbeider i Oslo. Hun er utdannet ved Statens håndverks- og Kunstindustriskole i Oslo 1982-85, Royal College of Art i London 1985-87 og Statens kunstakademi i Oslo 1988-91. Hun motiveres av mørke og hjemsøkende referanser, gjerne med assosiasjoner til fabler. Hennes intense og detaljerte tegninger tar ofte utgangspunkt i det personlig og hjemlige, så vel som å kommentere på samtidens politiske og sosiale situasjoner.

I 2015 vant Baird den prestisjetunge prisen Lorck Schive Kunstpris, en av Norges mest prominente tildelinger til kunstnere som bor og virker i Norge. Hun har illustrert Karl Ove Knausgårds roman Om høsten (2015). I 2017 åpnet Baird separatutstillingen You are something else ved Kunstnernes Hus. Dette ble en av institusjonens best besøkte utstillinger, og ble hyllet av både kritikere og kuratorer som en av de viktigste utstillingene i nyere, norsk kunsthistorie.

Nyere utstillinger av Baird inkluderer Drawing Room i London (2021), Kochi Muziris Biennale i India (2019), KODE (2018-19), OSL contemporary (2018) og Kunstnernes Hus (2017).

Baird er representert av OSL contemporary i Oslo.


OM METTE HELLENES

Mette Hellenes (f. 1964) bor og arbeider i Oslo. Hun er utdannet ved Statens håndverks- og kunstindustriskole (1985) og Statens kunstakademi (1986-90), og arbeider som billedkunstner og tegneserieskaper. I sin praksis tar Hellenes for seg samfunnsaktuelle og politiske og begivenheter, så vel som intime og dagbokaktige skildringer av eget liv.

Hellenes er spesielt kjent for Kebbelife, en satirisk tegneserie med gjennomgangsfigurene Mette og Vanessa, som er basert på Hellenes selv og kunstnerkollega Vanessa Baird. Kebbelife er flere ganger utkommet i bokform og går fast i Morgenbladet.

I 2015 mottok Hellenes Oslo bys kunstnerpris. Hun har vunnet gull i Årets vakreste bøker både i 2015 og 2016, og mottatt prisen Årets tegneserie for boken Kebbelife. Burning babe i 2020. Hellenes har stilt ut ved institusjoner som KODE (2018/19), Galleri F15 (2016/17), Tegnerforbundet (2010) og Kunstnernes Hus (2002). Hellenes er innkjøpt av blant annet Nasjonalmuseet, Norsk kulturråd, Kulturdepartementet og KODE.


OM MAUREEN BAIRD

Maureen Baird (f. 1931 Glasgow, Skottland) bor i Oslo. Hun er utdannet ved Edinburgh College of Art (1954-56) og har hatt sitt kunstneriske virke i Norge siden 1960. Baird er også utdannet psykolog ved Universitetet i Oslo. Hun er kjent for sine malerier av interiører, hvor møbler og tekstiler får et aktivt uttrykk inspirert av hverdagslivet. I tillegg har hun ved flere anledninger vist verk der hun maler på møbler. Motivene hennes undersøker ofte det «hjemlige» som begrep og som kunstner beskjeftiger hun seg spesielt med kvinnerelaterte spørsmål.

Gjennom hele karrieren har Baird vært opptatt av politisk aktivisme. Hun var en forkjemper for at foreldre med syke barn skulle få flere rettigheter og utvidet besøkstid ved sykehus og helseinstitusjoner fra 1960-tallet. Det politiske engasjement er også synlig i hennes kunstverk. I Norge har hun stilt ut siden 1980-tallet.

Baird har stilt ut ved institusjoner som Oslo Kunstforening (2002), Skånes kunstforening (2006) og Kristiansand Kunsthall (2009). Hun har også stilt ut i Storbritannia. Baird er innkjøpt av blant annet Universitetet i Oslo og Drammens Museum.


FLERE AV VERKENE I UTSTILLINGEN ER TIL SALGS
Ta kontakt med resepsjonisten for liste over verk til salgs.


I BUTIKKEN: TRYKK, T-SKJORTER OG TOTE BAGS
AV VANESSA BAIRD OG METTE HELLENES
Vanessa Baird har produsert to verk til vår serie med Kunsthall Stavanger-trykk.Vi har også et fotografisk trykk av Baird og Hellenes til salgs, og t-skjorter og tote bags med motiv av Vanessa Baird.

Disse kan ses i vår butikk, og kjøpes ved henvendelse til resepsjonisten.


OMVISNINGER

Det holdes ordinære omvisninger, babyomvisninger og kunstnerisk oppdagelsesreise for barn gjennom utstillingsperioden.

Ordinære omvisninger
Søndag 20. juni, kl 13:00
Torsdag 1. juli, kl 13:00
Torsdag 15. juli, kl 13:00
Torsdag 5. august, kl. 13:00
Søndag 15. august, kl 13:00

Babyomvisninger
Tirsdag 22. juni, kl 13:00
Tirsdag 6. juli, kl 13:00
Tirsdag 27. juli, kl. 13:00

Kunstneriske oppdagelsesreiser for barn med kunstner David Lamignan Larsen
Søndag 11. juli, 13:00
Søndag 27. juni, 13:00

Utstillingen har mottatt generøs støtte fra Kulturrådet, Fritt Ord og Stavanger kommune.

17 juni, 2021 —

5 september, 2021

Loading...

Tilbake til toppen