EN / NO
×

Informasjon

Kunsthall Stavanger søker Koordinator og kommunikasjonsansvarlig i 100% stilling

Kunsthall Stavanger søker en Koordinator og kommunikasjonsansvarlig i en 100% ettårig stilling med mulighet for forlengelse. Stillingen vil passe en person som ønsker muligheten til å lære mer om drift av kunstinstitusjoner, jobbe i et internasjonalt miljø med lokal forankring, samt utvikle egne kommunikasjon- og strategikunnskaper. Det er mulighet for å vokse i stillingen, og etterhvert bidra med føringer for Kunsthall Stavangers arbeid med bl.a. kommunikasjon og markedsføring.

Personen vil assistere Kurator for utstillinger og formidling med kommunikasjon, formidling og utstillingsplanlegging og gjennomføring, i tillegg til å bistå Nestleder med administrative arbeidsoppgaver. Dette er ingen kuratorstilling, men man vil assistere og få godt innblikk i kuratorens oppgaver.


Arbeidsoppgaver

- Kommunikasjon med presse lokalt, nasjonalt og internasjonalt.

- Utarbeide presseplan for program og prosjekter.

- Skrive tekster til kommunikasjon utad.

- Oppdatering av sosiale medier og nettside.

- Arbeide med markedsføring av utstillingsprogram og aktiviteter.

- Bistå i planlegging og gjennomføring av kunsthallens kunstneriske program, inkludert utstillinger, arrangementer, og formidlingsaktiviteter for barn og unge.

- Holde omvisninger.

- Assistere med søknadsskriving og rapportering.

- Bistå med administrative oppgaver.

- Bidra i utviklingen av et inkluderende arbeidsmiljø, og interseksjonell og antirasistisk institusjonspraksis.


Kvalifikasjoner

- BA eller MA innen det utvidede kunstfeltet, eller mediastudier. Flere års erfaring kan veie opp for høyere utdannelse.

- Erfaring med markedsføring og/eller kontakt med presse eller pressearbeid er ønskelig.

- Gode skriftlige og muntlige fremstillingsevner på både norsk og engelsk.

- God forståelse for og erfaring med sosiale medier.

- Interesse for formidling og målgruppetenkning.

- Erfaring og kunnskap fra kunstfeltet.

- Erfaring med prosjekthåndtering.

- Erfaring med budsjetthåndtering.


Personlige egenskaper

- Nytenkende, initiativrik og handlekraftig.

- Liker å arbeide i team, men er også selvgående.

- Organisatoriske ferdigheter.

- Høy arbeidskapasitet og komfortabel med høyt arbeidstempo.

- Omgjengelig og positiv.


Vi tilbyr

- Mulighet til å vokse i stillingen og legge føringer for hvordan en av Norges mest spennende kunstinstitusjoner arbeider.

- Et spennende og godt arbeidsmiljø.

- Mulighet for personlig og faglig utvikling.

- En variert arbeidshverdag.


Lønn etter avtale

Søknad skal inneholde:

  • Søknadsbrev på maks en side.
  • To referanser (navn, tilknytning til søker, e-postadresse og telefonnummer).
  • CV med relevant arbeidserfaring.


Spørsmål kan rettes til:

Kristina Ketola Bore

Kurator, utstillinger og formidling

kristina@kunsthallstavanger.no

91365744


Søknadsfrist: Fredag 18. september 2020


Søknad sendes til work@kunsthallstavanger.no og merkes med «Søknad Koordinator og kommunikasjonsansvarlig».

Om Kunsthall Stavanger

Kunsthall Stavanger er et visningssted for norsk og internasjonal samtidskunst. Kunsthallens mandat består av å vise kunst som tar del i en internasjonal kunstdiskurs, og vi samarbeider tett med kunstnere og gjestekuratorer for å utvikle separat- og gruppeutstillinger. Kunsthall Stavanger har et sterkt fokus på nytenkende formidling for barn og ungdom. Vi er et lite team med tre fulltidsstillinger bestående av Direktør, Nestleder og Kurator for utstillinger og formidling. I tillegg er det flere deltidsansatte og timebetalte arbeidstagere.

Kunsthall Stavanger er et inkluderende arbeidssted og vi oppmuntrer søkere som kan bidra til et mangfold i organisasjonen vår om å søke.

Arbeidssted: Madlaveien 33, 4009 Stavanger

Les Mer

Barn

Velkommen til høstens kunstklubb for barn!

Nå er påmeldingen åpen for høstsemesteret i Barnas Kunstklubb!

Temaet for høsten kunstklubb er iscenesettelse og gruppetilhørighet. Hvordan hører man til i en gruppe, hvordan iscenesetter vi oss selv for å fortelle hvor vi hører til eller for å skille oss ut? Det kan handle om å kle seg ut, ta på og av masker, og bruke kroppen som lerret. Det kan også handle om å uttrykke forskjellige identiteter eller gruppetilhørigheter gjennom kunstnerisk uttrykk.

Datoer for kunstklubben:

30. august: Billedkunstner Ingrid Toogood

20. september: Billedkunstner Ahmed Umar

18. oktober: Billedkunstner Kristin Velle-George

15. november: Dansekunstner Marit Sandmark

6. desember: Utstilling laget sammen med kurator + vår årlige julefest for barn og unge: Holiday pArt-Y!


TIDSPUNKT FOR BARNA

Som vanlig holdes kunstklubben på søndager, men i år har vi endret noe på gruppene. Det er nå kun to grupper, og alderstrinnet er justert fra 1.–8. klasse.

Tiden for Kunstklubben-gruppene er som følger:

Gruppe 1, 1.-4. klasse: 13:00-15:15 DENNE GRUPPEN ER NÅ FULL

Gruppe 2, 4.-8. klasse: 16:00-18:15

Det er maks plass til 20 deltagere per gruppe.

For deltagere fra 9.–10. klasse som gjerne vil være med i kunstklubben, er det fortsatt anledning til å delta. Samtidig er det også mulig å søke om plass i ungdomsprosjektet, Mobilizing Citizenship for unge mennesker i alderen 12–16 år. Her jobber ungdommen over fire helger i ett semester med kunstnere fra hele verden.Ta kontakt på formidling@kunsthallstavanger.no for mer informasjon om Mobilizing Citizenship.


SLIK MELDER DU BARNET PÅ:

1. Send inn påmeldingskjema her: Påmelding høsten 2020.

2. Betal familiemedlemskap (500kr) og kontingent (400 kr pr. barn) til kontonr. 3201.34.22035

Vennligst merk med ditt navn først, og barnets navn (begge navn hvis du har to barn).

3. Kunsthall Stavanger bekrefter påmeldingen etter at vi har mottatt betalingen. Ditt nye medlemskort vil bli sendt ut til oppgitt adresse.

Det er obligatorisk å ha familiemedlemskap i Kunsthall Stavanger for å være med i kunstklubben. Vi vil gjerne at foreldre med barn i kunstklubben også er engasjert i kunsthallen. Et familiemedlemskap koster kr. 500 - se medlemsfordeler listet under. I tillegg kommer prisen per barn på kr. 400. Betalingen fungerer som en endelig bekreftelse av påmeldingen, plassen blir reservert når betalingen er mottatt (vi sender ut bekreftelse på plassene i august).


MEDLEMSFORDELER

Som medlem av Kunsthall Stavanger får du følgende fordeler:

  • Gratis inngang til alle utstillinger og familiedager
  • Invitasjoner til alle utstillinger og arrangementer
  • Eksklusive medlemsarrangementer der du får møte kunstnere som stiller ut
  • Gratis Amanda Ross-Ho pin
  • Rabatt på billetter til arrangementer
  • 25% rabatt på bøker utgitt av Kunsthall Stavanger
  • 10% rabatt på innramming hos Kunstgalleriet
  • 10% rabatt ved kjøp i vår butikk
  • 15% rabatt på kaffe hos Hverdagsgodt
Les Mer

Arrangementer

Velkommen til sommerskolen Klikk her-TV på Kunsthall Stavanger for barn og unge i alder 5.-10. klasse!

Fra ungdomsworkshop med Lee Heinemann på Kunsthall Stavanger i 2019.

SOMMERSKOLEN ER NÅ FULL OG STENGT FOR PÅMELDING.

Sommerskolen er nå fulltegnet, men vi har åpnet for påmelding til høstens kunstklubb. Den er tilgjengelig for barn i 1.-7. klasse. Du kan lese mer og melde på ditt barn her.


I sommer oppmuntrer vi alle barn til å følge med på Klikk her-TV kl 13:00 onsdag-fredag, 8.-10.juli! Vi sender live på Kunsthall Stavangers nettside og over Kunsthall Stavangers Twitch-kanal: https://www.twitch.tv/kunsthallstavanger

///

6.-10. juli åpner Kunsthall Stavanger dørene for en sommerskole for barn og unge alder 5.-10. klasse.

Sammen med våre dyktige formidlere og kunstnere fra hele verden, inviteres barn og unge inn for å lage en TV-kanal som strømmes gjennom uken ut til unge mennesker i hele landet! Vi bruker verktøy hentet fra billedkunst- og scenekunstfeltet, og deltagerne får sammen med kunstnere lage sine egne TV-format som sendes live ut fra Kunsthall Stavanger.

TV-kanalen, Klikk her-TV, skal inspirere til egenaktivitet og refleksjon. Tematikken tar utgangspunkt i ytring, drøftning og refleksjon med verktøy hentet fra visuell kunst og scenekunst.

Vi strømmer live fra onsdag til fredag og i slutten av uken blir programmene samlet på en landingsside. Vi lanserer også en fysisk og digital TV-guide laget av deltagerne i samråd med kunstnere og designer.


Hvem kan melde seg på?
Det er 20 plasser til barneskoleelever og 20 plasser til ungdomskolelever. Her gjelder først til mølla-prinsippet! Det er helt gratis å delta, men påmeldingen er bindende.

Deltagerne jobber med andre på samme alder i respektive fire grupper. Noen av dagene vil deler av formidlingen skje på engelsk. Det vil alltid være norsktalende formidlere til stede.

Kunstnerne fra andre steder enn Stavanger er med oss over digitale plattformer.

Deltagerne forplikter til å være med mandag-fredag kl 10:00-15:00. Kunsthall Stavanger står for sunne, daglige lunsjpakker til alle deltagere.


Kunstnere og formidlere er tilstede hele uken
Kunstnerne våre er Lee Heinemann, kurator og kunstner fra New York, som arbeider med formidler Trine Ottosen, kunstnergruppen Walk of Shame bestående av billedkunstner Hanne Maren Meldahl og scenekunstner Karoline Bergsagel Skuseth, billedkunstner Tiril Hasselknippe som arbeider med formidler og billedkunstner Hans Edward Hammonds, og en dansekunstner arbeider med formidler Hege Hervik.

I tillegg har vi billedkunstner David Lamignan Larsen som er vår TV-produsent for uken, han arbeider med fotograf og tekniskprodusent, Helle Navratil. Designer Joao Doria lager nettsiden vår, samt en publikasjon som lanseres uken etter sommerskolen.


Smittevern og GDPR-hensyn
Kunsthall Stavanger tar alle forhåndsregler når det gjelder forhindring av smittespredning, og har en beredskapsplan klar som er utarbeidet i samråd med Stavanger kommune.

Alle foresatte og deltagere bes også om å bekrefte at de er innforstått med at sommerskolen innebærer fotografering og filming av deltagerne. Dersom deltagerne på et senere tidspunkt ønsker at videoen av dem tas ned, kan de orientere kontaktperson for Kunsthall Stavanger om dette. Alle foresatte og deltagere bes om å avklare at de er underforstått med dokumenteringen i påmeldingsskjemaet.


Så hvor melder jeg meg på?
Nå er påmeldingen stengt. Vi oppmuntrer alle barn om å følge Klikk her-TV over nett kl 13:00 onsdag-fredag, 8.-10.juli. Vi sender live over Kunsthall Stavangers nettside.

Til høsten starter vi opp vår kunstklubb for barn - den er åpen for påmelding nå, for barn i 1.-7.klasse.

For spørsmål angående sommerskolen, kontakt formidler Hege Hervik på hege@kunsthallstavanger.no

Sommerskolen er muliggjort med generøs støtte fra Norsk Kulturråd og Stavanger kommunes støtteordning Barnas Sommer.

Les Mer

Informasjon

Kunsthall Stavanger presenterer Sakte-TV med Jonathan Baldock – Tilbring syv timer med kunstneren

Jonathan Baldock in his studio. Photo: Rafal Zajko.


DETTE ARRANGEMENTET HAR BLITT UTSATT TIL 24. JUNI.


Kunsthall Stavanger inviterer deg til å bli med på et syv timers Sakte-TV maraton med kunstner Jonathan Baldock 24. juni kl 11:00.

Livestreamen, som sendes på Kunsthall Stavangers nettside, kommer til å vise Baldock mens han jobber med storformat tekstilverk til sin kommende utstilling på Kunsthall Stavanger, med utstillingsperiode 10. september–8.november, 2020. Følg med og se kunstverk bli laget live!

Sakte-TV gir oss en unik følelse av å være med idet en hendelse utspiller seg. Ideen bak formatet er at en reise eller aktivitet filmes i sin helhet og deretter sendes uredigert. I tilfelle med Baldocks sending følger vi kunstneren mens han skaper kunstverk i leiligheten sin i London.

Sakte-TV ble popularisert på tidlig 2000-tallet av NRK. Deres første Sakte-TV sending «Bergensbanen», viste hvert eneste minutt av den sceniske togturen mellom Bergen og Oslo. Flere sakte-TV sendinger har fulgt, blant annet «Hurtigruten minutt for minutt» som dokumenterte kystreisen fra Bergen til Kirkenes, og «Nasjonal strikkekveld» – en åtte timers sending av en sau som ble klippet før ullen ble strikket til en genser.

TV-formatet relaterer også til Andy Warhols film Sleep fra 1964, der aksjemegler, poet og performancekunstner John Giorno sover i fire timer og 21 minutter (filmen ble forlenget av Warhol som dupliserte den samme scenen slik at den skulle vare lengre).

Grunnet utbruddet av COVID-19 og påtvungne karantener, har vi alle blitt nødt til å sakte ned tempoet. På Kunsthall Stavanger skulle Jonathan Baldocks utstilling opprinnelig bli vist fra mai og ut juli dette året, men har blitt utsatt til høsten. Derfor har vi også ønsket å vise arbeid av Baldock på alternative måter denne våren. I løpet av syv timer den 3. juni, inviterer vi altså publikum til å ta del i denne ekstraordinære hendelsen med Jonathan Baldock. Vi tror det blir en meditativ opplevelse med et behagelig tempo.


Jonathan Baldock (f. 1980, Kent, UK) jobber på tvers av flere format, inkludert skulptur, installasjon og performance. Han har en BA fra Winchester School of Art i maleri (2000-2003), etterfulgt av en master fra Royal College of Art, London i maleri (2003-2005).

Baldocks arbeid gjennomsyres av humor og vidd, så vel som uhyggelig, makabre kvaliteter som henviser til hans langvarige interesse i myter, folklore og narrativ assosiert med praksiser til mennesker som tradisjonelt har stått på utsiden av samfunnet. Med arbeid som ofte tar en biografisk vending, adresserer Baldock trauma, stress, sensualitet, moralitet og spiritualitet i forhold til kroppen og rommet den innehar.

Våren 2019 hadde Baldock en separatutstilling på Camden Arts Centre, London, som siden reiste til Tramway, Glasgow i August 2019, og åpner på Bluecoat, Liverpool i mars 2020.

Andre nevneverdige solo- og duoutstillinger inkluderer De La Warr Pavilion, Bexhill (2017), The Grundy Art Gallery, Blackpool (2017), Southwark Park Galleries, London (2017), PEER, London (2016), Chapter Gallery, Cardiff (2016), og Wysing Arts Centre, Cambridge (2013).

Baldock er representert av Stephen Friedman Gallery, London.

Les Mer

Intervjuer

A Conversation with Marte Eknæs on the exhibition Air Conditions. By Kirsty Bell.

Site-specific work for ventilation system at Kunsthall Stavanger (2020).

Marte Eknæs’ Air Conditions at Kunsthall Stavanger was one of many exhibitions delayed due to the Corona virus. Instead, we met in Berlin to talk about the exhibition in absentia, and how her works use form as a tool for critical analysis. Through them, she considers systemic instabilities of various kinds, whether visible or obscured.


Kirsty Bell: At the moment, all of the sculptures for your exhibition are sitting in the Kunsthall, waiting to be installed. Some of the sculptures are inflatable, which strikes me as very practical in these circumstances.

Marte Eknæs: The economical space is part of it, but they can also change shape. They are very sturdy, made for boating: one of them spent two months floating in a fjord so it’s dirty now. This one will be shown deflated, it looks damaged.

KB Was that originally part of another project?

ME Yes. A work will often be made for one place and it learns things that then become part of it. These change when it moves into the next situation: the work becomes adaptable. I always found the idea of unquestioned site-specificity problematic: it can be a very subjective and superficial way to analyse a site. What about the underlying structures that are shaping it? The notions of local, global and regional have become a bit of a blur now. Rather there are networks, repetitions and chains moving between places, like a franchise, so maybe my sculpture has this franchise quality to it. It learns something and adjusts to each new space and time.

KB Despite the material specificity of your sculptures, they act like decoys that actually refer to other broader concerns or difficulties, which become visible through association.

ME And also through exaggeration. For one of the works in Stavanger, I wanted to extend the Kunsthall’s air ventilation system into the exhibition space itself, but what should it look like? You can make a lot of aesthetic decisions about a pipe with no technical requirements other than the passage of air. I chose a flexible aluminum tubing that ends up on a plinth, and it has these home-made sci-fi associations, or it’s like a very thin version of Jeff Koons, but it is also just a basic tube system.

KB An ambivalence occurs through this clustering of associations.

ME There are also unpredictable elements in outsourcing the production of the inflatables, or trying to connect to the ventilation system. There was a lot of back and forth, speaking with technical people who don’t have time to engage with, or are not interested in my line of thinking. I have to learn something or try to fit into a system I don’t understand. The people who devise the systems that we live in become part of my process, but they are not really conscious of it, which leads to corruption and compromise. This work is about air being pulled in and out, the literal connection between the inside and the outside, but there is a magical aspect of the system that I like too: this vortex idea. There is a transformation between the system, or the building, and the plinth where it is sitting as a sculpture.

Les Mer

Tilbake til toppen