EN / NO
×

13 juni, 2021

Pressemelding: Vanessa Baird på Kunsthall Stavanger åpner 17. juni

Pressemelding: Vanessa Baird på Kunsthall Stavanger åpner 17. juni

Informasjon

VANESSA BAIRD

HERE WE ARE AGAIN,
HAPPY AS CAN BE,
ALL GOOD PALS AND JOLLY GOOD COMPANY

17. juni–5. september, 2021


I den største presentasjonen av Vanessa Bairds kunstnerskap til dags dato, tar Baird denne sommeren over hele Kunsthall Stavanger.

Utstillingen består i hovedsak av nye verk fra 2020 og 2021. Også inkludert er eldre arbeider laget med Bairds mangeårige samarbeidspartner Mette Hellenes, som også har egne verk i utstillingen. Bairds mor, Maureen Baird, er representert med en serie påmalte møbler.

Hele seks utstillingssaler med verk som spenner fra intime selvportretter til større rominstallasjoner, er del av denne storslagne presentasjonen.

– Kunsthall Stavanger er stolte av å presentere denne omfattende utstillingen av Vanessa Baird, en av Norges viktigste samtidskunstnere, sier Hanne Mugaas, direktør på Kunsthall Stavanger.

I utstillingen setter Baird søkelys på koronapandemien som har rammet oss alle, og utforsker spesielt hvordan kvinnens rolle som omsorgsperson har blitt forsterket i denne perioden. Gjennom Bairds personlige erfaringer vil besøkende kunne reflektere over den kollektive opplevelsen av å leve gjennom pandemien.

– Bairds kunstnerskap har en egen evne til å rokke ved oppfatningen vi har av oss selv som både individ og samfunn. Hun setter søkelyset på høyaktuelle politiske problemstillinger – spesielt når det gjelder kvinnens rolle i dagens samfunn, sier Mugaas.

Bairds verk kan beskrives som historiefortelling av et slag som kan være både sterkt provoserende og ettertrykkelig individuell. Bairds stemme er unik, og evner å favne noe som er helt spesifikt norsk med røtter i vår visuelle kultur, samtidig som hennes politiske og feministiske engasjement lett tramper over landegrenser.


VERK I UTSTILLINGEN

I Bak Stakittgjerde / I’ll be pushing up the daisies (2020-21), en omfattende serie med akvareller i storformat som vises i kunsthallens hovedsal, gir Baird oss nærmest daglige oppdateringer fra livet hjemme i isolasjon under pandemien. Vi blir invitert inn i huset hvor Baird vokste opp, og der hun fremdeles bor sammen med sine tre tenåringsbarn og moren Maureen.

I verket A little red coat, a pair of beautiful blue trousers and a green umbrella lost at sea (2020) vises tolv akvareller i storformat på ruller med papir, 4 meter høye og 17 meter i lengde. Mens Bairds arbeid er forankret i det selvbiografiske, utvides her hennes virkeområde: Urovekkende scener av figurer som drukner referer blant annet til den europeiske flyktningkrisen og internasjonale politiske problemstillinger.

Inkludert i utstillingen er også Red Herring Prednisolon Ciclosporin (2014-18), en serie intime selvportrett i akvarell, laget over en periode på fire år mens Baird ble behandlet for en kronisk sykdom. Disse verkene kommuniserer de ekstreme fysiske og følelsesmessige effektene medisinen hadde på henne.

I verkene til Bairds mangeårige samarbeidspartner, Mette Hellenes, presenteres hennes oppdateringer fra pandemien gjennom skisser og dagboksblad. Baird og Hellenes viser også flere samarbeidsprosjekter, blant annet videoene You bad animal! Can’t you leave me alone just for one minute! og I see an angel. I think it’s you (begge 2004). Her ser vi en forvridd versjon av venninnene Baird og Hellenes, der de opptrer som absurde og tidvis usmakelige karakterer i stadier fra tilgjort høflighet til kroppslig kollaps.

I kunsthallens foaje møter besøkende en rekke verk i form av påmalte møbler av Bairds mor Maureen Baird, som også har virket som billedkunstner. Møblene er i daglig bruk i Vanessa og Maureens hjem, og Maureens motiver inkluderer feministiske perspektiver og figurer - et billedspråk som vekker tydelige referanser til Vanessas kunstnerskap.


VANESSA BAIRD I PRESSEN

«Boiling with intergenerational resentments, annoyances, frustrations, argument and domestic incidents of one sort or another, Baird depicts a pressure-cooker life: boring, repetitive and extraordinary, the emotional weather intemperate and unpredictable.
It is a rackety life, the walls closing in.»

- Adrian Searle, The Guardian, om Bairds utstilling If ever there were an end to a story that had no beginning hos Drawing Room i London, 1. mars–9. mai, 2021.


OM VANESSA BAIRD
Vanessa Baird (f. 1963) bor og arbeider i Oslo. Hun er utdannet ved Statens håndverks- og Kunstindustriskole i Oslo (1982-85), Royal College of Art i London (1985-87) og Statens kunstakademi i Oslo (1988-91). Hun motiveres av mørke og hjemsøkende referanser, gjerne med assosiasjoner til fabler. Hennes intense og detaljerte tegninger tar ofte utgangspunkt i det personlig og hjemlige, så vel som å kommentere på samtidens politiske og sosiale situasjoner.

I 2015 vant Baird den prestisjetunge prisen Lorck Schive Kunstpris, en av Norges mest prominente tildelinger til kunstnere som bor og virker i Norge. Hun er også samarbeidspartner med den anerkjente forfatteren Karl Ove Knausgård og har illustrert hans roman Om høsten (2015). I 2017 åpnet Baird separatutstillingen You are something else ved Kunstnernes Hus. Dette ble en av institusjonens best besøkte utstillinger, og ble hyllet av både kritikere og kuratorer som en av de viktigste utstillingene i nyere, norsk kunsthistorie.

Nyere utstillinger av Baird inkluderer Drawing Room i London (2021), Kochi Muziris Biennale i India (2019), KODE (2018-19), OSL contemporary (2018) og Kunstnernes Hus (2017).


OM METTE HELLENES
Mette Hellenes (f. 1964) bor og arbeider i Oslo. Hun er utdannet ved Statens håndverks- og kunstindustriskole (1985) og Statens kunstakademi (1986-90), og arbeider som billedkunstner og tegneserieskaper. I sin praksis tar Hellenes for seg samfunnsaktuelle og politiske begivenheter, så vel som intime og dagbokaktige skildringer av eget liv.

Hellenes er spesielt kjent for Kebbelife, en satirisk tegneserie med gjennomgangsfigurene Mette og Vanessa, som er basert på Hellenes selv og kunstnerkollega Vanessa Baird. Kebbelife er flere ganger utkommet i bokform og går fast i Morgenbladet.

Hellenes har stilt ut ved institusjoner som KODE (2018/19), Galleri F15 (2016/17), Tegnerforbundet (2010) og Kunstnernes Hus (2002). Hellenes er innkjøpt av blant annet Nasjonalmuseet, Norsk kulturråd, Kulturdepartementet og KODE.


OM MAUREEN BAIRD
Maureen Baird (f. 1931 Glasgow, Skottland) bor i Oslo. Hun er utdannet ved Edinburgh College of Art (1954-56) og har hatt sitt kunstneriske virke i Norge siden 1960. Baird er spesielt kjent for sine malerier av interiører, hvor møbler og tekstiler får et aktivt og levende uttrykk sammenvevd med et fordreid virkelighetsbilde. Hun er også kjent for verk der hun maler på møbler, og beskjeftiger seg spesielt med kvinnerelaterte spørsmål. I Norge har hun stilt ut siden 1980-tallet.

Baird har stilt ut ved institusjoner som Oslo kunstforening (2002), Skånes kunstforening (2006) og Kristiansand Kunsthall (2009). Hun har også stilt ut i Storbritannia. Baird er innkjøpt av blant annet Universitetet i Oslo og Drammens Museum.


OM KUNSTHALL STAVANGER
Kunsthall Stavanger er et visningssted for norsk og internasjonal samtidskunst som har til formål å presentere høy kunstnerisk kvalitet i kombinasjon med et spennende formidlingstilbud. Kunsthallen er en plattform for produksjon og visning av kunst som er del av en internasjonal diskurs, og vi samarbeider tett med kunstnere og gjestekuratorer for å utvikle solo- og gruppeutstillinger av høy kvalitet, som skal skape erfaringer og engasjement.


PRESSEKONTAKT
For mer informasjon, intervjuforespørsler og bildemateriale, vennligst kontakt

Maria Råkil
Koordinator og kommunikasjonsansvarlig
maria@kunsthallstavanger.no
970 09 798


Last ned pressemeldingen her.

Tilbake til toppen