I utstillingen Fatebe Shadows arbeider kunstneren Ebecho Muslimova med ulike figurer, symboler og rom. Verkene tar opp spørsmål knyttet til underbevisstheten, til våre forestillinger om oss selv og til de uutforskede sidene ved menneskesinnet.
Muslimovas utstilling ser blant annet på:
underbevisstheten vår
arketypen kjent som «luringen», her en grenseoverskridende figur ved navn Fatebe
det kreative potensialet i den skjulte delen av sinnet vårt
Dette er en kort presentasjon av utstillingen. Hvis du vil lese mer, finner du den utdypende utstillingsteksten i resepsjonen.
Fatebe Shadows er kunstneren Ebecho Muslimovas aller første separatutstilling i Skandinavia. Utstillingen tar utgangspunkt i hennes provoserende figur «Fatebe» og viser nye malerier kunstneren har laget spesielt for Kunsthall Stavanger.
Muslimova er fascinert av luring-arketypen. Luringen er en mytologisk figur som krysser grenser, snur opp ned på normer og ved hjelp av slik uorden smadrer våre vante forestillinger om orden og identitet. I denne utstillingen tar luringen form av en tegneserieaktig figur kalt Fatebe.
På Kunsthall Stavanger utfolder Fatebe seg i møtet med skyggefulle interiører, deriblant flere av Kunsthallens egne utstillingsrom. De ulike interiørene kan også være metaforer for den mørke eller skjulte delen av menneskepsyken. Hvert maleri og hver tegning skildrer et flyktig øyeblikk i Fatebes liv, hvor hun iscenesetter ulike ritualer og dramaer. I utstillingen er Fatebe både mørk og oppfinnsom, der hun utfordrer de rigide reglene som styrer våre bevisste sinn. Fremstillingene av Fatebe i disse verkene viser de innviklete og kaotiske energiene som ligger bak både skaperkraft og livet selv.
Muslimova følger disse ideene i sin egen kunstneriske prosess. Hun begynner arbeidet med hvert enkeltverk med å sette opp visse grenser, gjerne arkitektoniske, og lar deretter figuren Fatebe forholde seg til dem. Denne metoden er intuitiv og legger opp til overraskende forbindelser.
Verkenes ulike symboler og enkeltelementer setter den emosjonelle tonen og etablerer komposisjonsflyten. Ting som svingende lommeur, månebelyste innsjøer og blomsterformede kastestjerner virker sammen for å skape en helhetlig følelse heller enn å komme med et konkret budskap. I verkene er det en spenning mellom bevegelse og stillstand, samt en psykologisk spenning mellom lekenhet og traume.
Idet tilskuerne beveger seg gjennom utstillingen, møter de Fatebes stadig skiftende personlighet – noen ganger leken, noen ganger urovekkende, alltid kompleks. Utstillingen på Kunsthall Stavanger inviterer publikum til å begi seg inn i de grenseområdene der kreativitet og mørke møtes, og til å revurdere grensene som definerer våre egne historier.
Muslimova fullførte sin BFA ved Cooper Union i New York, NY i 2010. Hun har hatt separatutstillinger ved Magenta Plains, New York, NY; The Drawing Center, New York, NY; David Zwirner Gallery, London, UK; Galerie Maria Bernheim, Zürich, CH; White Flag Projects, St. Louis, MO og Room East, New York, NY. Hennes arbeider har vært inkludert i gruppeutstillinger ved Kunstmuseum Basel, CH; ICA Miami, FL; Renaissance Society, Chicago, IL; Zuzeum, Riga, LV; Hirshhorn Museum, Washington, D.C.; Swiss Institute, New York, NY; Kunsthalle St. Gallen, CH. Hennes storskala veggmalerier har blitt vist i biennaler som The Dreamers, 58. utgave av Oktober-salongen, Beograd, RS, og The 32nd Biennale of Graphic Arts: Birth As Criterion, Ljubljana, SI.
I 2022 mottok Muslimova Borlem-prisen, som hedrer kunstnere hvis kunstnerskap skaper bevissthet rundt psykisk helse og utfordringer knyttet til dette. Hennes arbeider har blitt omtalt i publikasjoner som Forbes, The New York Times, Artforum, Art in America, Mousse, Artnet, Hyperallergic og Cura Magazine, blant andre. Muslimovas verk er representert i samlingene til Dallas Museum of Art, Hammer Museum, Hirshhorn Museum and Sculpture Garden, Institute of Contemporary Art Miami og Whitney Museum of American Art, blant flere.
Kuratorer: Hanne Mugaas og Heather Jones
Utstillingstekst: Heather Jones
Utstillingstekniker: Matt Bryans
Utstillingen har mottatt generøs støtte fra Kulturrådet, Fritt Ord og Bergesenstiftelsen.