Kunsthall Stavanger er stolte av å presentere den første utstillingen i Norge med den profilerte New York-baserte feministiske kunstneren Judith Bernstein. Siden sekstitallet har Bernstein uhemmet provosert både publikum og kunstinstitusjoner med sine temperamentsfulle malerier og tegninger som endevender tematikker rundt krigføring, seksuell aggresjon og kjønnspolitikk – ofte i drakten av opprørsk humor.
Bernsteins arbeid har blitt kalt uforskammet og definert som obskøn. Hennes kunst har vært i sentrum for en rekke kontroverser og debatter, inkludert det å bli sensurert fra utstillingen FOCUS: Women´s Work – American Art in 1974. Ofte beskrevet av kunstneren selv som en ”slegge” og ”morsom på dødelig alvor”, fremstår arbeidene som mentalt overveldende og vitterlig in your face.
På Kunsthall Stavanger kombinerer utstillingen ikoniske verk fra Bernsteins tidligere karriere med nye, aldri tidligere viste malerier og tegninger. Utvalget er hentet fra kunstnerens serier Fuck Vietnam, den essensielle Screw Series og den bastante Signature Piece, og
Kunsthall Stavanger er stolte av å presentere den første utstillingen i Norge med den profilerte New York-baserte feministiske kunstneren Judith Bernstein. Siden sekstitallet har Bernstein uhemmet provosert både publikum og kunstinstitusjoner med sine temperamentsfulle malerier og tegninger som endevender tematikker rundt krigføring, seksuell aggresjon og kjønnspolitikk – ofte i drakten av opprørsk humor.
Bernsteins arbeid har blitt kalt uforskammet og definert som obskøn. Hennes kunst har vært i sentrum for en rekke kontroverser og debatter, inkludert det å bli sensurert fra utstillingen FOCUS: Women´s Work – American Art in 1974. Ofte beskrevet av kunstneren selv som en ”slegge” og ”morsom på dødelig alvor”, fremstår arbeidene som mentalt overveldende og vitterlig in your face.
På Kunsthall Stavanger kombinerer utstillingen ikoniske verk fra Bernsteins tidligere karriere med nye, aldri tidligere viste malerier og tegninger. Utvalget er hentet fra kunstnerens serier Fuck Vietnam, den essensielle Screw Series og den bastante Signature Piece, og satt sammen med arbeider rett fra kunstnerens atelier; den juvelfargede serien Dick in a Head og selvlysende malerier fra Birth of the Universe. Kombinasjonen av det nye og det gamle sporer en mangeårig dedikert kontinuitet i tematikk og visuelt uttrykk, samtidig som det tilkjennegir en fremtredende utvikling av et formspråk.
Som i alle Bernsteins arbeider bærer kunstverkene i utstillingen et dypt personlig, umiddelbart og universelt uttrykk.
Utstillingen følges av en illustrert publikasjon med utvalgte tekster av kjente skribenter som på hver sin måte har et eget forhold til Judith Bernstein. Fra sine varierende ståsted belyser tekstene ulike deler av hennes liv og karriere.
Vi takker Kulturrådet, Fritt Ord, Stavanger kommune og Norske Kunstforeninger for støtten.
f. 1942
Judith Bernstein(født 1942 i Newark, New Jersey) har bodd og arbeidet i New York City siden 1967. Hun har en MFA fra Yale University School of Art i 1967. Hun har hatt soloutstillinger på New Museum, New York; Mitchell Algus Gallery, New York; The Box, Los Angeles; og Mary Boone, New York. Arbeidet hennes har vært inkludert i gruppeutstillinger som “The Comfort of Strangers” på MoMA P.S.1, New York,: “The Last Newspaper” på New Museum, New York; og “The Historical Box” på Hauser & Wirth, Zurich og London. Arbeidene hennes er i samlingene til Museum of Modern Art, New York, the Whitney Museum of American Art, the Brooklyn Museum, the Jewish Museum, New York, og Yale University Art Gallery, New Haven.