
Camilla Barratt-Due. Foto: Privat.
Kunsthall Stavanger og Nymusikk presenterer Hemo – en eksperimentell performance av og med Camilla Barrat-Due.
I sentrum står et nybygget instrument – utformet som et hjerte utenfor kroppen. Dette kunstige hjertet lager musikk gjennom luft, trykk, pseudoblod og algoritmer. Sammen med trekkspill og live-programmering skapes et lydbilde der det biologiske og det teknologiske møtes.
Verket er inspirert av romanen Den røde stjernen (1908) av den russiske filosofen og vitenskapsmannen Alexander Bogdanov. I denne sci-fi-fortellingen, som foregår på Mars, brukes blodoverføringer ikke bare for å helbrede, men for å dele følelser og forynge samfunnet. Blodet blir et symbol på fellesskap og solidaritet.
Bogdanov var en tenker som kombinerte politikk, vitenskap og fiksjon. Han mente at deling av blod kunne styrke samholdet i samfunnet – en idé han også eksperimenterte med i virkeligheten som et middel til kroppslig foryngelse og sosial enhet. Bogdanovs ideer krysser spekulativ fiksjon og politisk
Kunsthall Stavanger og Nymusikk presenterer Hemo – en eksperimentell performance av og med Camilla Barrat-Due.
I sentrum står et nybygget instrument – utformet som et hjerte utenfor kroppen. Dette kunstige hjertet lager musikk gjennom luft, trykk, pseudoblod og algoritmer. Sammen med trekkspill og live-programmering skapes et lydbilde der det biologiske og det teknologiske møtes.
Verket er inspirert av romanen Den røde stjernen (1908) av den russiske filosofen og vitenskapsmannen Alexander Bogdanov. I denne sci-fi-fortellingen, som foregår på Mars, brukes blodoverføringer ikke bare for å helbrede, men for å dele følelser og forynge samfunnet. Blodet blir et symbol på fellesskap og solidaritet.
Bogdanov var en tenker som kombinerte politikk, vitenskap og fiksjon. Han mente at deling av blod kunne styrke samholdet i samfunnet – en idé han også eksperimenterte med i virkeligheten som et middel til kroppslig foryngelse og sosial enhet. Bogdanovs ideer krysser spekulativ fiksjon og politisk filosofi. Han forestilte seg en post-human framtid hvor kollektivt arbeid forener natur og teknologi. På Mars besitter innbyggerne avanserte datanettverk og kalkulasjonssystemer som speiler moderne klimavitenskap. Selv om Bogdanov senere ble avvist av sovjetiske myndigheter, er tankene hans fortsatt relevante i dag, særlig innen økologi og teknologi.
I Hemo spiller Canilla (Camilla Barrat-Due) musikk for sitt kunstige hjerte. Hun bruker sensorer som registrerer luft og trykk i det sirkulerende pseudoblodet, og skaper lyd i sanntid ved hjelp av programmet SuperCollider. Resultatet er et levende og sanselig verk – et slags auditivt kretsløp – der grensene mellom menneske og maskin, individ og kollektiv, viskes ut.
Camilla Barratt-Due er lydkunstner, musiker, komponist og performancekunstner basert i Oslo og Berlin. Hun har en bachelor i klassisk trekkspill fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium (2009) og en master i klangkunst fra Universität der Künste i Berlin og er for tiden stipendiat ved Norges Musikkhøgskole.
I livesammenheng opptrer Camilla Barratt-Due under pseudonymet Canilla – her bygger de nye instrumenter ut av gamle trekkspill spilt med trykkluft, live-coding og DIY-elektronikk. Musikken er en blanding av syntetisert data, akustisk mekanikk og mørk poesi. Canillas verk er vist på scener, festivaler og klubber som Black Box Teater, Transmediale, Festspillene i Bergen, Piksel, Insomnia, HAU Berlin, National Theatret, Stamsund Teaterfestival, Lecken, Fusion og London Royal Opera House. Verkene deres er blitt vist på scener og festivaler som Black Box Teater, Transmediale, Festspillene i Bergen, Piksel, Insomnia, HAU Berlin, Stamsund Teaterfestival og London Royal Opera House.


Foto: Privat.

Foto: Privat.