I sitt nye maleri Monterey (2021) avbilder Jamian Juliano-Villani en rød trillebår i snøen i tillegg til to dinosaurunger og et svart-hvitt POW-flagg. Dinosaurene er kopiert fra en tegneserie fra 1970‑tallet, mens POW*MIA-flagget (Prisoners of War * Missing in Action) stammer fra 1972, da en amerikansk forening for familier til krigsfanger og savnede soldater i Sørøst-Asia (National League of Families of American Prisoners and Missing in Southeast Asia) laget det for å holde liv i minnene om alle de amerikanske soldatene som fremdeles var savnet eller ikke kommet til rette etter Vietnamkrigen. Ifølge Juliano-Villani viser bildet en amerikansk armeveterans bakgård. Hun lekte først med tanken om å male en kalkun formet gjennom håndavtrykk, eller en sexy rev som gravlegger en t-skjorte med påskriften «Det ble en gutt», men endte til slutt opp med akkurat denne blandingen av dinosaurer, flagg og trillebår. Det er en absurd kombinasjon, men det føles likevel

I sitt nye maleri Monterey (2021) avbilder Jamian Juliano-Villani en rød trillebår i snøen i tillegg til to dinosaurunger og et svart-hvitt POW-flagg. Dinosaurene er kopiert fra en tegneserie fra 1970‑tallet, mens POW*MIA-flagget (Prisoners of War * Missing in Action) stammer fra 1972, da en amerikansk forening for familier til krigsfanger og savnede soldater i Sørøst-Asia (National League of Families of American Prisoners and Missing in Southeast Asia) laget det for å holde liv i minnene om alle de amerikanske soldatene som fremdeles var savnet eller ikke kommet til rette etter Vietnamkrigen. Ifølge Juliano-Villani viser bildet en amerikansk armeveterans bakgård. Hun lekte først med tanken om å male en kalkun formet gjennom håndavtrykk, eller en sexy rev som gravlegger en t-skjorte med påskriften «Det ble en gutt», men endte til slutt opp med akkurat denne blandingen av dinosaurer, flagg og trillebår. Det er en absurd kombinasjon, men det føles likevel riktig og gir absolutt mening som et særamerikansk motiv, som noe tegneserieaktig, nostalgisk og med en mørk undertone. I likhet med utstillingen for øvrig hopper dette maleriet frem og tilbake gjennom USAs historie og berører ulike måter landet ynder å fremstille seg selv på. Maleriet ble til dels, men bare til dels, inspirert av William Carlos Williams’ korte hverdagsdikt «The Red Wheelbarrow» fra 1923:

so much depends
upon

a red wheel
barrow

glazed with rain
water

beside the white
chickens

Det er mye poesi og frie assosiasjoner i måten Juliano-Villani lager sine kunstverk på. Hun sier at hun trives bedre med å skrive enn å male, og at hun til stadighet kommer på nye ideer, døgnet rundt. Hun skribler ned lister med ideer og oppbevarer dem i ulike esker på atelieret sitt i Bushwick i Brooklyn, der eskene merkes med det aktuelle året og stables opp i et hjørne. Når hun trenger inspirasjon, dumper hun en av eskene ut på gulvet og lar ideene flyte vilt:

«GAMMEL SKOTSK HUND I STØPT JERN SOM HOLDER ÅPEN EN DØR TIL EN HELNEONS ANTIKVITETSBUTIKK» «METALLRABBINER SOM VELSIGNER EN RADIATOR» (en av hennes favoritter) «TO FORRETNINGSMENN SOM SKÅLER MED ET FOSSILT RAVEGG OG ET CHAMPAGNEGLASS PÅ EN EKSKLUSIV KINESISK RESTAURANT» «SLEDE SOM GÅR UTFOR EN BAKKE MED ROSETTASTEINEN PÅ, ET HÅNDAVTRYKK FRA EN FROSK I PRIMÆRFARGENE» «EN HUND I SNØEN MED EN SITRON I MUNNEN»

Når jeg besøker henne, driver hunden hennes Timmy, som selv har dukket opp i noen av hennes malerier, og løper rundt i atelieret med en robottarantella i munnen sin. Han setter seg ned på idehaugen hennes og slår seg til ro der. Mange av disse ideene er kommet til i lettere bedugget tilstand. Den siste robotskulpturen hennes, Armen (2021), som har fått sitt eget rom på Kunsthall Stavanger, er dessuten laget av de røde plastkoppene som amerikanere gjerne bruker når de drikker på fest. Skulpturen danser rundt på et pingpongbord: Dette er den klassiske studentdrikkeleken beer pong som er blitt vekket til live. Imens spilles Right Said Freds store hit fra 1991, «I’m Too Sexy», om igjen og om igjen. Vi ser også en høyballe som sitter på en gyngestol. Dette kunne ha vært en fyllefest på et hvilket som helst universitet i USA på et hvilket som helst tidspunkt de siste tre tiårene.

På veggen spilles en video fra 1960-tallet som viser den nederlandske abstrakte kunstneren Karel Appel som går løs på et av lerretene sine og klasker på tykke lag med maling, nærmest som en robot, eller en overstadig beruset party-student som insisterer på å bryte med kompisene sine.

Juliano-Villani lager imidlertid kunsten sin på stikk motsatte måte av Appels maniske ekspresjonisme. Når hun finner en idé som vekker hennes begeistring, projiserer hun kildematerialet sitt over på lerretet ved hjelp av en digital projektor, og maler så elementene nennsomt og nøyaktig inn med en lakksprøyter, og noen steder med frihånd og kost, for å gi en perfekt finish. Hun er så dyktig at hennes komposisjoner ikke ser ut som de er malt med frihånd. Det er en stil som er uttrykksløs, kommersiell og helt flat, og som er vanligere å bruke på biler og skilt enn i malerier. Foreldrene hennes eier en skiltproduksjonsbutikk i New Jersey, og den unge Jamian vokste opp omgitt av slike overflater og fete skrifttyper og arkivbilder. Stilen hun formilder, er altså den samme hun var omgitt av i barne- og ungdomsårene. Dette kommer til uttrykk i Robbi Company (2020), som hun selv beskriver som et slags selvportrett, hvor hun har overmalt et bilde av Melkeveien med familiebedriftens logo og forretningsmotto.

Maleriene hennes er flust med ulike representasjonstradisjoner: gamle reklamer, grafisk kunst, popkultur, tegneserier, leketøy og også kunst. Bacon Boy (2018) viser for eksempel en figur som er hentet fra et maleri av den danske Outsider art-kunstneren Ovartaci, født Louis Marcussen (1894–1985), som i 1929 ble innlagt på mentalsykehuset i Risskov, hvor hun malte fantasifigurene hun så i visjonene sine. Etter å ha oppdaget Ovartacis kunst i en haug med forkastede bøker hun tilfeldigvis fant på gaten, er Jamian nå en stor beundrer og siterer verkene hennes titt og ofte. Hennes eget verk Bacon Boy er kopiert rett fra et Ovartaci-maleri, bortsett fra at guttefiguren nå er laget av bacon. I hennes kunstneriske univers kan alle bilder og gjenstander få en rekke ulike liv, der de dukker opp i nye former og i uventede sammenhenger.

I tillegg til at hun bruker funne bilder som inspirasjonskilde, iscenesetter Juliano-Villani gjerne ulike tablåer på atelieret sitt og fotograferer dem. Hun lager scenografien selv. For Does This Slide Or Do I Pull (2018), som viser en storrumpet frosk som stirrer på veggen etter å ha sunket sammen på en stige, tok hun en leketøysfrosk hun fant i en nipsbutikk og fotograferte den. I virkeligheten har kosefrosken hennes hverken en stor rumpe eller melankolsk natur, og han holder frem et hjerte foran seg. Men fordi han er snudd den andre veien i bildet, kan vi ikke se dette ­– vi kan bare se at han stirrer på tomrommet hvor skyggen hans burde ha vært.

Juliano-Villani lagde en annen slags scenedekorasjon for Take Five (2018), som viser en maskert venetiansk klovn, en slags Pagliacci-figur, som omringes av sin egen truende skygge. Selv om hun hadde fått tak i et klovnebilde hun likte og hadde tenkt å bruke, kjørte hun seg fast og var i villrede om hva hun skulle gjøre med det. Derfor slo hun opp i en idé- og aktivitetsbok hun av og til tydde til når det var nødvendig, nemlig Nicolas Rourkes’ Art Synectics: Stimulating Creativity in Art (1984), som inspirerte henne til å fotografere bildet på nytt omgitt av skinnende og reflekterende plast. Dermed kunne hun forvrenge dette merkelige og litt foruroligende bildet og gjøre det enda mer merkelig og foruroligende, noe hun også oppnådde ved å legge til Louisville Slugger-balltreet som veives elegant rundt av to hender i hvite hansker. Take Five er således et vagt truende bilde, som hun selv sammenligner med de eksperimentelle kunstfilmene til Kenneth Anger. Det hele har en satanisk undertone: Det er som en scene fra en maskeradeball du ønsker å dra på, men er likevel redd for. Spor av vold finnes her og der i de andre maleriene hennes, men der er det gjerne en form for slapstick- eller tegnserievold som ikke virker truende. I Take Five trenger derimot mørkheten seg på rundt kantene til det dekorative og kitsch.

I Juliano-Villanis sukkerspinnrosa baderomsmaleri Replace Phosphates Without Compromising Functionality, a Relief (2020), kommer søppelmonsteret fra David Lynch-filmen Mulholland Drive (2001) krypende opp fra toalettet og ser rett ut fra lerretet. I så vel maleriet som i filmen representerer dette monsteret mørke og skremmende følelser vi holder skjult dypt nede i vårt indre, som vårt åndelige søppel. Eller kanskje er hun vår frykt for å mislykkes, denne mørke siden ved den amerikanske drømmen, som er gjemt vekk i toalettet ditt, rett rundt U-svingen, og venter på deg.

Plassert foran maleriet er en gardintrapp, som ligner veldig på trappen den tykke frosken sitter på. Den inviterer tilskuerne til å klatre opp i toalettet, konfrontere sine verste frykter og kaste seg ut i det.

Når hun lager et kunstverk, liker Jamian ofte å begynne med den teiteste ideen hun kan finne på, og så enten ta det hele ned et hakk eller tvert imot gjøre det enda teitere, frem til hun finner et balansepunkt hun trives med. En dårlig vits, eller en visuell morsomhet eller litt barnslig humor, får gjerne folk til å slappe av. Shut Up, the Painting (2018) viser for eksempel et trafikklys der det står «SHUT UP». Dette motivet er så tåpelig, sier hun, at det utsletter seg selv og kan egentlig ikke snakkes om. Maleriets kjerneidé er idiotisk: Ideen er at det ikke er noen idé.

Selv om trafikklysene altså ber deg om å holde kjeft, holder Jamian selv aldri kjeft. Hun snakker og hun snakker: Hun hopper fort fra et emne til et annet, skriver ned og samler sammen ideer og putter dem i esker, bare for å tippe dem utover ateliergulvet, nærmest som en søppeldynge, en som gjennomtrenges av gåter og dårlige vitser og gullkorn. Frosken med bakdelen. Pagliacci med balltreet. Dette er uharmoniske bilder: Dette er onelinere som skribles ned og gjøres om til visuell nonsensdiktning. I likhet med verden ellers er USA et land av kontraster og absurditeter, og Juliano-Villani koser seg med dette. Jeg tror hun ønsker både å erfare og på noe vis å uttrykke virkelighetens fullstendige absurditet.

Kunsten hennes er forvirrende. Mennesker liker ting som er forvirrende, fordi de liker å bli forvirret. Men hun spiller på en annen type forvirring enn det som er gjengs i dagens kunst. Hun tar ikke utgangspunkt i konseptkunst eller det obskure, i stedet er kunsten hennes leken og relaterbar. Hun tar populære motiver og gjenstander fra hverdagslivet og gir dem et uhyggelig islett. På samme måte som hennes trykkerimaleri Robbi Company er et selvportrett, kan hennes klovner og søppelmonstre og bacongutter tolkes som ulike fremtoninger av Juliano-Villani selv. Hun er oppriktig glad i kulturelt søppel og makkverk og ser helt bort fra sedvanlige forestillinger om god og dårlig smak. Hennes egen snak, har hun fortalt, har ingenting med det å gjøre. Hun prøver å ikke bry seg om hvordan maleriene ser ut, fordi det er straks hun slutter å bry seg, eller bare lar det hele gå sin gang, at ting blir spennende. Det er bra å ikke bekymre seg for å gjøre feil.

Det som betyr noe, er ideene hennes. Det er det som er det vesentlige: ideene bak maleriene og hvilken effekt de har på deg. Hvis de gir de deg en fornemmelse av déjà vu, er det helt fint. Hvis du ikke klarer å bestemme deg for hva du mener om dem, er det helt fint. Dette er malerier av et sted som virker kjent, men som også er litt besynderlig, som også er helt feil.

- Tekst av Dean Kissick

Utstillingen ble produsert i samarbeid med JTT Gallery and Massimo De Carlo.

Les mer
Lese mindre
Asset62fde71dea5742 09897119
Asset62fde7252e03c9 08118684
Asset62fde729d94612 84461018
Asset62fde730d5f146 83800838
Asset62fde7376bf939 91001497
Asset62fde73dc22be8 39933441
Asset62fde7425c5dd5 48017542
Asset62fde746e99389 98338182
Asset62fde74f85e7c8 39014911
Asset62fde75c25c041 86069766
Asset62fde762cf6b98 17452403
Asset62fde7684b8149 74431723
Asset62fde754b31223 40372141
Asset62fde76edd73f1 33264516
Asset62fde778b99b22 46531074
Asset62fde7809bcf54 48965585
Asset62fde78824cf67 93603255
Asset62fde78dd07c04 72092097
Asset62fde79597e818 94806216
Asset62fde79e08fe17 29492664
Asset62fde7a7391145 18343235
Asset62fde7b0c0e8f7 67719463
Asset62fde7bbd343f3 42566071
Asset62fde7c5018b76 16297565
Asset62fde7cd0a3637 74990626
Asset62fde7cd0a3637 74990626
Forrige
Asset62fde71dea5742 09897119
Asset62fde7252e03c9 08118684
Asset62fde729d94612 84461018
Asset62fde730d5f146 83800838
Asset62fde7376bf939 91001497
Asset62fde73dc22be8 39933441
Asset62fde7425c5dd5 48017542
Asset62fde746e99389 98338182
Asset62fde74f85e7c8 39014911
Asset62fde75c25c041 86069766
Asset62fde762cf6b98 17452403
Asset62fde7684b8149 74431723
Asset62fde754b31223 40372141
Asset62fde76edd73f1 33264516
Asset62fde778b99b22 46531074
Asset62fde7809bcf54 48965585
Asset62fde78824cf67 93603255
Asset62fde78dd07c04 72092097
Asset62fde79597e818 94806216
Asset62fde79e08fe17 29492664
Asset62fde7a7391145 18343235
Asset62fde7b0c0e8f7 67719463
Asset62fde7bbd343f3 42566071
Asset62fde7c5018b76 16297565
Neste
Lukk
Context

In her new painting Monterey (2021), Jamian Juliano-Villani depicts a red wheelbarrow in the snow, inside of which are two baby dinosaurs and a black-and-white POW flag. The dinosaurs are copied from an old Seventies comic, and the POW * MIA (Prisoners of War * Missing in Action) flag was designed in 1972 by the National League of Families of American Prisoners and Missing in Southeast Asia, as a way of keeping alive the memory of all the servicemen still missing or unaccounted for in Vietnam. This setting, she says, is of a US Army veteran’s backyard. She thought of adding a turkey painted in handprints, or a sexy fox burying a T-shirt that says, “It’s a boy,” but settled in the end on this particular combination of dinosaurs, flag and wheelbarrow. It’s an absurd combination, but also feels right and makes sense as an American image: cartoonish, soaked in nostalgia, spiked with darkness. The painting, like the rest of the exhibition, hops and skips back across the country’s history, and the different ways in which the country likes to imagine itself, and was inspired in part, though only in part, by William Carlos Williams’s short, pastoral poem “The Red Wheelbarrow”, from 1923:

so much depends
upon

a red wheel
barrow

glazed with rain
water

beside the white
chickens

There’s a lot of poetry, and free association, in Jamian’s approach to making art. She says she enjoys writing more than painting, and comes up with new ideas all the time, around the clock. She scribbles down lists of ideas and keeps them in boxes in her studio in Bushwick, Brooklyn, labelled by year and stacked up in the corner. When she needs inspiration, she pours one of these boxes out over the floor and the ideas come flowing out:

“OLD CAST IRON SCOTTISH DOG HOLDING OPEN THE DOOR TO AN ENTIRELY NEON ANTIQUE STORE” “METAL RABBI BLESSING RADIATOR” (a favorite of hers) “TWO BUSINESSMEN TOASTING WITH AN AMBER FOSSIL EGG AND A CHAMPAGNE GLASS IN UPSCALE CHINESE RESTAURANT” “TOBOGGAN GOING DOWN THE HILL WITH THE ROSETTA STONE ON IT, A HANDPRINT OF FROG IN PRIMARY COLORS” “A DOG IN THE SNOW WITH A LEMON IN ITS MOUTH”

When I go visit, her dog Timmy, who’s appeared in some of her paintings, runs around the studio with a robotic tarantula in his mouth. He sits down on her pile of ideas and makes himself comfortable.

Her latest robotic sculpture, Armen (2021), which has a room of its own in Stavanger, is made of the plastic red cups Americans traditionally drink from at parties. It dances around on a ping pong table. It’s the college drinking game of beer pong brought to life. Right Said Fred’s 1992 pop smash “I’m Too Sexy” plays on a loop. A bale of hay sits on a rocking chair. This could be a scene from a drunken college party anywhere in the US, from any point over the last three decades.

Playing on the wall is a video from the 1960s of Dutch abstract painter Karel Appel attacking one of his canvases, bashing paint onto it in a thick impasto, like a robot, or a drunken frat boy wanting to wrestle his friends.

Jamian, however, takes the opposite approach to Appel’s vigorous expressionism. When she’s found an idea she’s excited about, she beams her source material onto her canvases with a digital projector and paints them in carefully with an airbrush, and in places very precisely by hand with a brush, to give a perfect finish. She’s so skilled at this that her compositions don’t look like they’ve been painted freehand. It’s a style that’s inexpressive, commercial, and perfectly flat; that’s more often used on cars and signage than in paintings. Her parents own a commercial printing shop in New Jersey, so Jamian grew up surrounded by finishes like these, and bold fonts and stock images; the style she paints in is also the one she grew up inside. In Robbi Company (2020), which she describes as a sort of self-portrait, she’s painted her family business’s logo and tagline overlaid on an image of the Milky Way.

Many different histories of representation are present in these paintings: old advertisements, graphic art, pop culture, comics, toys, and art too. Bacon Boy (2018) depicts a figure borrowed from a painting by Danish outsider artist Ovartaci, or Louis Marcussen (1894–1985), who was in 1929 committed to the psychiatric hospital in Risskov, where she painted the imaginary beings from her visions. Having first discovered her art in a pile of discarded books she found on the street, Jamian is now a fan and references her often. Her own Bacon Boy is copied straight from an Ovartaci painting, except now he’s made of bacon. In her world, all images and things can have multiple lives; can appear in new forms, in unexpected contexts.

As well as using found images as sources, Jamian often builds out scenarios in the studio and photographs them. She builds sets. For Does This Slide Or Do I Pull (2018), which shows a frog with a big ass slumped on a ladder staring at the wall, she took a toy frog she found in a junk store and photographed it. In real life her plush toy doesn’t have such a fat ass or melancholy air, and he’s holding a heart out in front of him; but because he’s facing the other way in the picture, we can’t see that, we only see him staring at the blank space where his shadow should be.

A different kind of set was made for Take Five (2018), which shows a masked Venetian clown, a Pagliacci-type figure, encircled by his own menacing reflection. She had found an image of a clown she liked, but she was stuck, and didn’t know what to do with it; so she consulted a book of ideas and activities she sometimes turns to in hours of need, Nicolas Rourkes’ Art Synectics: Stimulating Creativity in Art (1984), which inspired her to rephotograph the image surrounded by shiny, reflective mylar. Doing so became a way of warping this weird, slightly unsettling image into an even weirder, more unsettling one; as did the addition of a Louisville Slugger baseball bat, daintily brandished in two white-gloved hands. It’s a hazily sinister image, which reminds her of the films of Kenneth Anger. It’s a touch satanic. A scene from a masked ball you wish to attend but are afraid of. There are hints of violence throughout her paintings, but it’s a slapstick, unthreatening cartoon violence. Darkness seeps in around the edges of kitsch.

In her candy-floss pink bathroom painting Replace Phosphates Without Compromising Functionality, a Relief (2020), the trash monster from David Lynch’s film Mulholland Drive (2001) comes crawling out of the toilet and looks right out of the canvas. She represents, in the painting as in the movie, dark, frightening emotions we keep hidden deep down inside of us, the garbage within our souls; or perhaps she’s the fear of failure, the dark side of the American Dream, hidden inside your toilet, around the U-bend, waiting for you. Placed in front of the painting is a stepladder, much like the one the thick frog sits on, inviting viewers to climb up into the toilet and embrace their worst fears, and throw themselves in.

When she makes an artwork, Jamian often likes to start with the stupidest idea she can think of, and then pare it back, or make it even more stupid, until she finds her balance, the sweet spot. A bad joke, or a visual gag or some toilet humor, helps put everyone at ease. Shut Up, the Painting (2018) shows a stop-light that reads “SHUT UP.” It’s so dumb, she’s said, that it cancels itself out, and can’t really be talked about. The idea of the painting is stupid. The idea is that there is no idea.

The traffic lights tell you to shut up, but Jamian never really shuts up. She talks and talks, flitting quickly across topics, and writes down and collects ideas and puts them in boxes, and tips them out on the floor of the studio, like a trash heap, one that’s dotted with riddles and bad jokes and gold nuggets. The frog with the butt. Pagliacci with the baseball bat. These are dissonant images: scribbled-down one-liners made into visual nonsense poetry. America, like the rest of the world, is a land of contrasts and absurdities, and she revels in this. She wants, I believe, to both experience and somehow express the complete absurdity of reality.

Her art is confusing. People like things that are confusing, because they like to be confused. However, Jamian trades in a different sort of confusion to most of today’s confusing art. Her approach is not high-conceptual or obscure, but rather playful and relatable. She takes popular everyday images and objects and twists them into something uncanny. Just as her print shop painting is a self-portrait, her clowns and trash monsters and bacon boys might also be read as avatars of her. She has a genuine love of trash images, and a disregard for ideas of good or bad taste. Her personal taste, she has said, has nothing to do with it. She tries not to care about how her paintings look; because once she stops caring, and lets go, is when things become exciting. It’s good not to worry too much about making mistakes.

What matters for her are ideas. That’s what’s most important: the ideas behind her paintings, and the effect they have on you. If they give you a feeling of déjà vu, that’s good. If you can’t make up your mind what to think about them, that’s good. These are paintings of a place that seems familiar, but also off, also quite wrong.