Kunsthall Stavanger er stolte over å presentere utstillingen Topo Scenic av Jessica Warboys (f.1977, Newport). Warboys er i ferd med å etablere seg som en av sin generasjons ledende kunstnere i Storbritannia. Arbeidet hennes utspringer ofte fra personlige eller kollektive minner, enten de er historiske, mytiske eller fiktive. Utstillingen Topo Scenic vil vise hvordan hun anvender symbolikk og form i sin tilnærming til landskap.
I tillegg til å lansere hennes nyeste filmoppdrag, Hill of Dreams, 2016, viser utstillingen også to andre filmer laget av Warboys, nemlig Pageant Roll, 2012, som tar sted i Cornwalls råe og upolerte landskap, og Boudica, 2014, som undersøker den historiske heltinnen og stedet Boudicca Way i Norfolk, som er oppkalt etter henne. Sammenlagt belyser de tre filmene Warboys interesse for landskap, keltisk historie og historiske skikkelser som ofte har blitt oversett. Hill of Dreams er filmet i South Wales og henspiller på boken ved samme
Kunsthall Stavanger er stolte over å presentere utstillingen Topo Scenic av Jessica Warboys (f.1977, Newport). Warboys er i ferd med å etablere seg som en av sin generasjons ledende kunstnere i Storbritannia. Arbeidet hennes utspringer ofte fra personlige eller kollektive minner, enten de er historiske, mytiske eller fiktive. Utstillingen Topo Scenic vil vise hvordan hun anvender symbolikk og form i sin tilnærming til landskap.
I tillegg til å lansere hennes nyeste filmoppdrag, Hill of Dreams, 2016, viser utstillingen også to andre filmer laget av Warboys, nemlig Pageant Roll, 2012, som tar sted i Cornwalls råe og upolerte landskap, og Boudica, 2014, som undersøker den historiske heltinnen og stedet Boudicca Way i Norfolk, som er oppkalt etter henne. Sammenlagt belyser de tre filmene Warboys interesse for landskap, keltisk historie og historiske skikkelser som ofte har blitt oversett. Hill of Dreams er filmet i South Wales og henspiller på boken ved samme navn - en halvbiografisk roman skrevet av den walisiske forfatteren Arthur Machen i 1907. Gjennom sine flimrende skifter mellom virkelighet og fantasi, fortid og nåtid, puster filmen liv inn i Machens barndomsminner fra det landlige Gwent i Wales, hvor også Warboys vokste opp et århundre senere.
I sitt kunstneriske arbeid anvender Warboys en rekke ulike medier og teknikker, som skulptur, maleri, farget glass og performance. I tillegg til filmene vil utstillingen i Kunsthall Stavanger også vise en ny serie sjømalerier, laget på jærstrendene, som kombineres med ulike skulpturelle elementer.
Hill of Dreams er et bestillingsverk initiert av Tate St Ives, UK, Casa Masaccio, San Giovanni Valdarno, Italia og Kunsthall Stavanger. Utstillingen vil turnere samtlige tre utstillingssteder i 2016-17.
Jessica Warboys: Topo Scenic er kuratert av Hanne Mugaas / Kunsthall Stavanger i samarbeid med Sara Matson og Laura Smith fra Tate St Ives.
b. 1977
Jessica Warboys har studert ved Falmouth College of Arts og Slade School of Art i London. For øyeblikket deler hun tiden sin mellom Suffolk og Berlin hvor hun jobber med film, maleri og skulptur. Hun ble utvalgt til Artists Film International, Whitechapel Art Gallery, London, i 2013, og har deltatt på dOCUMENTA 13, i 2012. Hun har også deltatt på den 9ª Bienal do Mercosul Porto Alegre, Brazil, i 2013, og mer nylig har hun stillet ut ved Gaudel de Stampa, Paris, State of Concept, Athen og 1857, Oslo, i 2015, og Kunstverein, Amsterdam, i 2016. Akkurat nå er hun aktuell med arbeider i British Art Show 8, 2016, som finner sted på ulike steder i Storbritannia.
Sara Matson er kurator for britisk samtidskunst og moderne kunst ved Tate St Ives. Hun har arbeidet med Tates internasjonale samling i over et tiår og noen av hennes nylige utstillinger er blant annet Terry Frost (2015) på Leeds Art Gallery som turnerte til Newlyn Art Gallery & The Exchange i Penzance, UK; The Modern Lens: International Photography and the Tate Collection (2014-15); International Exchanges: Modern Art and St Ives (2014) som turnerte til Mima i Middlesbrough, Storbritannia. Aktuelle prosjekter ved Tate St Ives er That Continuous Thing: Artists and the Ceramic Studio 1920-today (2017) og Patric Heron (2018). Hun er også ansvarlig kurator ved Barbara Hepworth Museum og den tilhørende skulpturhagen.
Laura Smith arbeider som kurator og er midlertidig stasjonert ved Tate Britain hvor hun samarbeider med kunstnerne Michael Dean og Helen Marten om kurateringen av Turner Prize 2016. Vanligvis arbeider hun på Tate St Ives hvor hun er ansvarlig for utstillingsprogrammet til historiske og samtidige utstillinger, hvilket utvalg fra samlingen som skal vises, samt relatert forskning og publiseringsarbeid. Nylige prosjekter inkluderer en utstilling med Marlow Moss 2013-2014 som har en flere turneringsposter, i tillegg til separatutstillinger med kunstnere som Linder, Nick Relph, Gareth Jones og R.H. Quaytman. Hun har arbeidet med gruppeutstillinger som The Modern Lens: International Photography and the Tate Collection 2014-15 og Images Out Onto Space 2015. Laura er også involvert i Tate St Ives kunstnerprogram, hvor hun arbeider tett med kunstnere som er på besøk og arbeider på stedet, som Linder, Nicolas Deshayes, Marie Toseland og Lucy Stein. Aktuelle prosjekter ved Tate St Ives er en utstilling i anledning åpningen av de utvidede gallerirommene, i tillegg til en utstilling som omhandler Virginia Woolfs metodologi og litterære praksis, kontekstualisert av fyrtårnet fra romanen The Lighthouse som kan ses over bukten i St Ives.