Kunsthall Stavanger er stolte av å presentere utstillingen Inner Life, som viser verk av kunstneren Kiki Kogelnik (f. 1935 i Bleiburg, d. 1997 i Wien, bodde og arbeidet i New York og Wien). Hovedfokus i utstillingen er på 1960- og 70-tallet, en særlig produktiv periode i kunstnerens karriere, da hun arbeidet side om side med velkjente popkunstnere som Andy Warhol, Roy Lichtenstein og Claes Oldenburg i New York. Kogelnik er kjent for sin karakteristiske stil og en klar fargepalett, samt for sin tette forbindelse til den andre bølgen innen feminismen. Gjennom å anvende en rekke ulike medier fordypet hun seg i både politikk, sosialkritikk, romalderen og den menneskelige kroppen. Arbeidene hennes speiler den samtidige kjønns- og kroppspolitikken, samt utforskninger og bekymringer knyttet til teknologiske og kyborgiske undersøkelser.

En rekke verk vises her for første gang siden 1960-og 70-tallet. Flere av disse understreker Kogelniks fokus på objektiviseringen av kvinnekroppen og

Kunsthall Stavanger er stolte av å presentere utstillingen Inner Life, som viser verk av kunstneren Kiki Kogelnik (f. 1935 i Bleiburg, d. 1997 i Wien, bodde og arbeidet i New York og Wien). Hovedfokus i utstillingen er på 1960- og 70-tallet, en særlig produktiv periode i kunstnerens karriere, da hun arbeidet side om side med velkjente popkunstnere som Andy Warhol, Roy Lichtenstein og Claes Oldenburg i New York. Kogelnik er kjent for sin karakteristiske stil og en klar fargepalett, samt for sin tette forbindelse til den andre bølgen innen feminismen. Gjennom å anvende en rekke ulike medier fordypet hun seg i både politikk, sosialkritikk, romalderen og den menneskelige kroppen. Arbeidene hennes speiler den samtidige kjønns- og kroppspolitikken, samt utforskninger og bekymringer knyttet til teknologiske og kyborgiske undersøkelser.

En rekke verk vises her for første gang siden 1960-og 70-tallet. Flere av disse understreker Kogelniks fokus på objektiviseringen av kvinnekroppen og hennes utforskende tilnærming til teknologi og materialnyvinninger. Skulpturarbeider står sentralt i utstillingen, f.eks. 7th Avenue People (1986), Four Groups of People (c.1986) og Mono (c.1970). Ved å tegne opp omrisset av kroppene til venner og familie, brukte Kogelnik målene deres til å skape flate men fargerike vinylkropper som hun deretter hang på klesstativer. Disse verkene sender en effektfull kommentar til hvordan kropper blir behandlet som en vare. Skulpturene er inspirert av klesstativene som ble trillet på gatene utenfor Kogelniks studio i Manhattans Fashion District. De svært kunstig utførte kroppene er drapert over hengerne som tomme skall og alluderer til en kybernetisk fremtid hvor kropper kan bli tatt av og på.

Kogelnik var langt forut for sin tid når hun utforsket hvordan fysiske evner kan forlenges gjennom å operere mekaniske elementer inn i kroppen. Dette eksemplifiseres gjennom Human Spare Part (ca. 1968) – som viser en arm laget i polyuretan koblet til et telefonrør, og Plug-in Hand (ca. 1967) med en påkoblet stikkontakt. Det er bemerkelsesverdig hvor relevante disse arbeidene er i dag, tatt i betraktning nåtidens søken etter integrerte maskin- og programvarer på og inni kroppen. Videre speiler Kogelnik effekten av reproduksjonsteknologi på kvinners kropper ved å gjentatte ganger gjengi den utpregede runde formen på «DialPak» - p-pilledispenseren som ble utviklet på 1960-tallet. Verk som eksemplifiserer dette er maleriene Red Scissors (1964) og Gee Baby - I'm Sorry (1965), i tillegg til Green Hand (1964) - en collage utført i blandingsteknikk på et stekebrett, som dermed også henviser til det som ble betraktet som kvinnearbeid. Chandelier Hanging (1970), et rosa tørkestativ med små kvinnekropper i vinyl, er med på å ytterligere understreke hennes frustrasjon over kjønnsdelt arbeidskraft.

Installasjonen Seelenwasche (Sjelevaskeri) (1992), som vises her for første gang siden 2003, har fått en fremtredende plassering i utstillingen. Det sentrale elementet i verket er en vaskemaskin som kontinuerlig vasker svarte, hvite og grå vinylkropper, som deretter henges opp på tørkesnorer. Vaskeritualet er sterkt rotfestet i kulturen vår, der den fungerer som en renselse for både kropp og sjel. Her muliggjør teknologien – maskinen - en hurtigere rengjørelsesprosess for vår tid. Vaskemaskinen kan også ses som en metafor for livmoren, i likhet med filmen Untitled (Floating) (ca.1964) hvor vi ser en svevende Kogelnik, som dermed henspiller på vektløsheten i både livmoren og verdensrommet.

Den teknologiske utviklingen i forbindelse med romkappløpet hadde stor innflytelse på Kogelnik. Dette kommer tydelig frem i flere av maleriene hennes, som ofte forestiller romskip, planeter, og svevende kropper. I Self Portrait (1964), vises kroppen hennes revet fra hverandre i to halvdeler, og en rakett utsmykket med initialen hennes – en K – i bakgrunnen. I anledning månelandingen i 1969, utførte hun en performance i Galerie Nächst St. Stephan i Wien, hvor hun inviterte folk til å se direkteøverføringen av månelandingen på TV, mens hun produserte trykk som viste de første ordene astronautene ytret mens de gikk på månen. I utstillingen vises filmdokumentasjonen av performancen (Moonhappening, 1969). Også inkludert i utstillingen er fotodokumentasjon av flere performancer som Kogelnik gjennomførte på gaten i Wien og New York (Strassenbilder Wien, 1967 og New York Street Performance, 1967). I både Wien og New York bar hun utklippede kropper laget av polyuretan, enten hengende på klessnorer eller festet til sin egen kropp.

Et utbredt motiv i Kogelniks arbeid er den utstrakte hånden, som ofte strekker seg mot himmelen eller ”berører” kunstverkene. Hender har vært et hyppig brukt motiv gjennom kunsthistorien (omriss av hender er de tidligst observerte kunstverkene i hulemalerier fra førti tusen år siden). Kogelniks versjon later til å representere kunstnerens hender midt i den skapende prosessen, noe som på effektfullt vis tillegger verkene et ekstra lag med mening. Selve utførelsen av verkene ser ut til å være frosset i tid – eller fortsatt pågående.

Åpning: Torsdag 30. mars kl. 18.00 - 20.00.
Lunsjklubb med omvisning: Tirsdager 4. april, 9. mai, 13. juni kl. 12.00.
Familieverksted: Søndager 30. april, 28. mai, 2. juni kl. 12.00.
Kunst + pilates: 20. april kl. 11.30; 11. mai kl.1 1.30; 23. mai kl. 18.00.

Utstillingen er kuratert av Hanne Mugaas, daglig leder og kurator ved Kunsthall Stavanger, og er produsert i samarbeid med Kiki Kogelnik Foundation. Utstillingskatalogen er publisert av Hatje Cantz og tilgjengelig fra juni 2017.

Les mer
Lese mindre
Asset63089c8f7658b1 21992860
Asset63089d93db75a4 06317809
Asset63089c97b31726 81032275
Asset63089d27a10d14 95760451
Asset63089d20b45a46 17951224
Asset63089d13879ba7 60939406
Asset63089d197c3fe9 17164523
Asset63089ca3effd46 50887790
Asset63089c9e570582 98699712
Asset63089d7722f797 65478808
Asset63089caa26c189 74942201
Asset63089cd81bf3b5 49714139
Asset63089d6aea3500 87584832
Asset63089cdeccccc1 93496884
Asset63089cb0540c86 14383548
Asset63089cb5e384b7 74221420
Asset63089cbc4b2a41 47526515
Asset63089cc3190858 42595915
Asset63089cca8bca06 64620027
Asset63089cd13a5796 44697374
Asset63089ce51fd476 75015006
Asset63089d710283f9 03851596
Asset63089cee35ab71 94460986
Asset63089d00f1f3b1 83236807
Asset63089cfb349706 16542583
Asset63089d0e0945a9 63693576
Asset63089d0777a4d3 77010202
Asset63089cf4997f57 51640172
Asset63089da299dd75 44668957
Asset63089da52652c7 87519172
Asset63089da79d8ec0 05431894
Asset63089d99cb3a23 58416221
Asset63089d9dabebc8 18826112
Asset63089da0441bd5 11818402
Asset63089d2e0c4f67 10089124
Asset63089d340a9c19 02511711
Asset63089d3a82ea83 20235744
Asset63089d453b0fc9 49774507
Asset63089d4bab9000 62665309
Asset63089d53053fd7 82184579
Asset63089d5992d7b0 92248019
Asset63089d61b5cdb0 75643745
Asset63089d666ddfc4 78736139
Asset63089d666ddfc4 78736139
Forrige
Asset63089c8f7658b1 21992860
Asset63089d93db75a4 06317809
Asset63089c97b31726 81032275
Asset63089d27a10d14 95760451
Asset63089d20b45a46 17951224
Asset63089d13879ba7 60939406
Asset63089d197c3fe9 17164523
Asset63089ca3effd46 50887790
Asset63089c9e570582 98699712
Asset63089d7722f797 65478808
Asset63089caa26c189 74942201
Asset63089cd81bf3b5 49714139
Asset63089d6aea3500 87584832
Asset63089cdeccccc1 93496884
Asset63089cb0540c86 14383548
Asset63089cb5e384b7 74221420
Asset63089cbc4b2a41 47526515
Asset63089cc3190858 42595915
Asset63089cca8bca06 64620027
Asset63089cd13a5796 44697374
Asset63089ce51fd476 75015006
Asset63089d710283f9 03851596
Asset63089cee35ab71 94460986
Asset63089d00f1f3b1 83236807
Asset63089cfb349706 16542583
Asset63089d0e0945a9 63693576
Asset63089d0777a4d3 77010202
Asset63089cf4997f57 51640172
Asset63089da299dd75 44668957
Asset63089da52652c7 87519172
Asset63089da79d8ec0 05431894
Asset63089d99cb3a23 58416221
Asset63089d9dabebc8 18826112
Asset63089da0441bd5 11818402
Asset63089d2e0c4f67 10089124
Asset63089d340a9c19 02511711
Asset63089d3a82ea83 20235744
Asset63089d453b0fc9 49774507
Asset63089d4bab9000 62665309
Asset63089d53053fd7 82184579
Asset63089d5992d7b0 92248019
Asset63089d61b5cdb0 75643745
Neste
Lukk