Kunsthall Stavanger er stolte over å presentere den første utstillingen i Norge av den britisk-thailandske kunstneren Mark Corfield-Moore. Utstillingen We Speak Chicken er en utvidet versjon av en større samling nye verk laget på oppdrag fra Goldsmiths CCA, hvor flere verk er laget spesielt for Kunsthall Stavanger.
I disse verkene tar kunstneren i bruk en hybrid praksis av maleri og veving for å fremstille bilder av bygninger og rom basert på hans egne opplevelser og minner fra familie og barndom. Corfield-Moore er spesielt tiltrukket av veveteknikken ikat, en prosess han lærte i Nord-Thailand i sitt siste år av studiene, på grunn av dens 'ustabilitet' eller det han kaller en 'sprudlende varme'. I stedet for å benytte tradisjonell batikk som metode, maler han direkte på renningstrådene og snurrer deretter garnet på veven, noe som ytterligere forvrenger motivet. Punktene der lesbarheten av bildet begynner å rakne eller glitre
Kunsthall Stavanger er stolte over å presentere den første utstillingen i Norge av den britisk-thailandske kunstneren Mark Corfield-Moore. Utstillingen We Speak Chicken er en utvidet versjon av en større samling nye verk laget på oppdrag fra Goldsmiths CCA, hvor flere verk er laget spesielt for Kunsthall Stavanger.
I disse verkene tar kunstneren i bruk en hybrid praksis av maleri og veving for å fremstille bilder av bygninger og rom basert på hans egne opplevelser og minner fra familie og barndom. Corfield-Moore er spesielt tiltrukket av veveteknikken ikat, en prosess han lærte i Nord-Thailand i sitt siste år av studiene, på grunn av dens 'ustabilitet' eller det han kaller en 'sprudlende varme'. I stedet for å benytte tradisjonell batikk som metode, maler han direkte på renningstrådene og snurrer deretter garnet på veven, noe som ytterligere forvrenger motivet. Punktene der lesbarheten av bildet begynner å rakne eller glitre tilbyr en treffende metafor for minnets plastisitet og vårt forhold til fortiden.
Utstillingens tittel refererer til at Corfield-Moore og hans thailandske mor ikke deler et felles språk. I stedet har mat og matlaging fungert som metoder for samtale og å vise kjærlighet. Denne følelsen av generøsitet gjennom alternative kommunikasjonsformer er tydelig i kunstnerens lekne kombinasjon av tekst og bilde i hvert av disse maleriene, og inviterer oss på den måten inn i sin visuelle verden.
Mark Corfield-Moore (f. 1988) ble født i Bangkok og bor og jobber i Hastings. Tidligere separatutstillinger inkluderer Goldsmiths CCA, London, UK (2024), Devonshire Collective, Eastbourne, UK (2023); Alzueta Gallery, Barcelona, Spania (2022); Cob Gallery, London, UK (2021); og Wolfson College, Cambridge, UK (2018). Utvalgte gruppeutstillinger inkluderer Walker Art Gallery, Liverpool, UK (2023); Spazio Musa, Torino, Italia (2023); Galerie Slika, Lyon, Frankrike (2023); Saatchi Gallery, London, UK (2022); Swedish Institute, Paris, Frankrike (2022); Royal Academy of Art, London, UK (2022); Turner House, Cardiff, UK (2021); Galerie Britta Rettberg, München, Tyskland (2021); Platform Southwark, London, UK (2021); New Art Centre, Salisbury (2020); Plain Gallery, Milano, Italia (2020); Manchester Art Gallery, Manchester, UK (2020).
Mark Corfield-Moore, We Speak Chicken, 2024. Goldsmiths Centre for Contemporary Art. Courtesy Goldsmiths CCA. Photo: Rob Harris.
Mark Corfield-Moore, We Speak Chicken, 2024. Goldsmiths Centre for Contemporary Art. Courtesy Goldsmiths CCA. Photo: Rob Harris.
Mark Corfield-Moore, We Speak Chicken, 2024. Goldsmiths Centre for Contemporary Art. Courtesy Goldsmiths CCA. Photo: Rob Harris.
Mark Corfield-Moore, We Speak Chicken, 2024. Goldsmiths Centre for Contemporary Art. Courtesy Goldsmiths CCA. Photo: Rob Harris.