Barn tar leketøy fullstendig på alvor. Et barn forstår intuitivt om den voksne egentlig synes leken er verdiløst skrot […]. En leke kan påvirke barn både emosjonelt og fysisk. Av den grunn kan leker bli midler til helbredelse—både emosjonelt og fysisk. —Karl Staudinger, 1922
Kunsthall Stavanger har gleden av å presentere arbeidet til designeren og håndverkeren Renate Müller med en utstilling, et lekerom og en workshop-serie for barn. Ved å kombinere unikt design med tradisjonelle teknikker har Müller skapt gjenstander for barn som er like vakre som de er nyttige. På bakgrunn av erfaringer fra flere tiår med eksperimentering har Müller utviklet en særegen designestetikk, som umiddelbart skiller seg ut. Bruken av klare farger og naturlige materialer, som lær, jute, bomull, ull og tre, bidrar til å gi et tidløst preg til arbeidene, som lar form og funksjon gå opp i en høyere enhet.
Det som kanskje først og fremst
Barn tar leketøy fullstendig på alvor. Et barn forstår intuitivt om den voksne egentlig synes leken er verdiløst skrot […]. En leke kan påvirke barn både emosjonelt og fysisk. Av den grunn kan leker bli midler til helbredelse—både emosjonelt og fysisk. —Karl Staudinger, 1922
Kunsthall Stavanger har gleden av å presentere arbeidet til designeren og håndverkeren Renate Müller med en utstilling, et lekerom og en workshop-serie for barn. Ved å kombinere unikt design med tradisjonelle teknikker har Müller skapt gjenstander for barn som er like vakre som de er nyttige. På bakgrunn av erfaringer fra flere tiår med eksperimentering har Müller utviklet en særegen designestetikk, som umiddelbart skiller seg ut. Bruken av klare farger og naturlige materialer, som lær, jute, bomull, ull og tre, bidrar til å gi et tidløst preg til arbeidene, som lar form og funksjon gå opp i en høyere enhet.
Det som kanskje først og fremst kjennetegner Müllers produksjon, der alt er håndlaget av henne selv, er omsorgen for detaljene i hver enkelt leke. Videre henvender lekene hennes seg til barnet på en helhetlig måte og favner både om det fysiske, visuelle, haptiske og emosjonelle. I designprosessen forenkler Müller en form, for eksempel et dyr, slik at den kun bevarer det helt grunnleggende. Dermed inviterer hun barnet til å fylle ut alt utover dyrets grunnform med fantasien. Hun tilpasser også leken til barnets kropp, både med hensyn til størrelse, form og taktil allsidighet. Noen av dyrefigurene er så store at et barn kan sitte på dem og bruke hele kroppen i omgangen med leken, noe som oppmuntrer til fysisk utvikling. De ulike teksturene til materialene hun bruker, henvender seg til sansene på en mer subtil måte. Videre fungerer alle lekene både enkeltvis og som del av en større helhet. Sammen med den begrensede fargepaletten hennes har dette en beroligende effekt, i kontrast til den uroen som gjerne følger av de overveldende valgmuligheter som barna pådyttes i vår tid.
Müllers evne til å tilpasse designet til barnas utvikling kommer delvis fra den regionen hun vokste opp i, der man har en lang tradisjon for å sette barnet i sentrum av undervisning og lek. Renate Müller er født i 1945 og vokste opp i den tyske byen Sonneberg i Thüringen, et område som også var hjemstedet til grunnleggeren av den første barnehagen, Friedrich Fröbel. I sin pedagogiske modell fant Fröbel rom for både kroppslig utfoldelse og naturen, og teoriene hans kom til å få en viktig innflytelse på Bauhaus. Müller regner Fröbels pedagogiske filosofi som en viktig inspirasjonskilde i sitt eget arbeid. Sonneberg blir gjerne omtalt som Spielzeugstadt (leketøybyen), og før andre verdenskrig ble omlag førti prosent av verdens leketøy produsert der.
Etter andre verdenskrig overtok Renate Müllers far fabrikken som tidligere hadde tilhørt hennes bestefar, Friedrich Engel. For Müller hadde den vært som hennes andre hjem. Da hun var 14 år gammel, hjalp hun til med å representere familiebedriften på salgsmesser. På 1960-tallet begynte hun å designe og lage leker på egen hånd som student av Helene Haeusler ved Institut für Spielzeug Sonneberg. Haeuslers drøm var å lage store, fargesterke unikaleketøy som kunne brukes i terapeutisk sammenheng for barn med psykisk eller fysisk handicap. Lekene skulle ikke bare være morsomme, men skulle også gi trygghet under trening med balanse eller muskelstyrke og gi sensorisk stimuli som bidro til emosjonell utvikling.
Denne tidlige innføringen i terapeutisk lek, spesielt den som var rettet mot barn med fysiske eller psykiske handikap, ga en ny retning til Müllers karriere og designprosess. Fra da av arbeidet hun med hele barnet i tankene, og designarbeidet hennes oppfylte hele tiden strenge krav for å imøtekomme barn med spesielle behov. I 1976 ble de terapeutiske lekene hennes belønnet med gullmedalje på handelsmessen i Leipzig og ble testet (og besto testen med glans) av tyske psykiatriske sykehus og klinikker. I tillegg til å stå for et kommersielt leketøysortiment for bedriften H. Josef Leven etablerte Müller et eget atelier i 1978, der hun designet lekemiljøer og lekeplasser, hele tiden med den terapeutiske leken i sentrum. Hun produserer fortsatt små kvanta med de klassiske designene, samtidig som hun hele tiden skaper nye gjenstander til bruk i lek.
Selv om Müllers leker er laget for å bli lekt med av barn, regnes de også som kulturarv og kunstverk, og de blir innkjøpt og ivaretatt av gallerier og institusjoner internasjonalt. Etter nesten seksti år i produksjon har de vist at de tåler tidens tann og ligger an til å fortsette å påvirke både voksne og barn i mange år fremover.
Kunsthall Stavanger vil takke Renate Müller og hennes familie, samt Evan Snyderman og Julia Hartshorn hos R & Company.
Renate Müller, Installation view, 2018. Photo: Oddbjørn Erland Aarstad / Kunsthall Stavanger.
Renate Müller, Installation view, 2018. Photo: Oddbjørn Erland Aarstad / Kunsthall Stavanger
Renate Müller, Installation view, 2018. Photo: Oddbjørn Erland Aarstad / Kunsthall Stavanger
Renate Müller, Installation view, 2018. Photo: Oddbjørn Erland Aarstad / Kunsthall Stavanger
Renate Müller, Installation view, 2018. Photo: Oddbjørn Erland Aarstad / Kunsthall Stavanger
Renate Müller, Installation view, 2018. Photo: Oddbjørn Erland Aarstad / Kunsthall Stavanger
Renate Müller, Installation view, 2018. Photo: Oddbjørn Erland Aarstad / Kunsthall Stavanger
Renate Müller, Installation view, 2018. Photo: Oddbjørn Erland Aarstad / Kunsthall Stavanger
Renate Müller, Installation view, 2018. Photo: Oddbjørn Erland Aarstad / Kunsthall Stavanger
Renate Müller, Installation view, 2018. Photo: Oddbjørn Erland Aarstad / Kunsthall Stavanger
Renate Müller, Installation view, 2018. Photo: Oddbjørn Erland Aarstad / Kunsthall Stavanger
Renate Müller, Installation view, 2018. Photo: Oddbjørn Erland Aarstad / Kunsthall Stavanger
Renate Müller, Installation view, 2018. Photo: Oddbjørn Erland Aarstad / Kunsthall Stavanger
Renate Müller, Installation view, 2018. Photo: Oddbjørn Erland Aarstad / Kunsthall Stavanger
Renate Müller, Installation view, 2018. Photo: Oddbjørn Erland Aarstad / Kunsthall Stavanger
Renate Müller, Installation view, 2018. Photo: Oddbjørn Erland Aarstad / Kunsthall Stavanger
Renate Müller, Installation view, 2018. Photo: Oddbjørn Erland Aarstad / Kunsthall Stavanger
Renate Müller, Installation view, 2018. Photo: Oddbjørn Erland Aarstad / Kunsthall Stavanger
Renate Müller, Installation view, 2018. Photo: Oddbjørn Erland Aarstad / Kunsthall Stavanger
Renate Müller, Installation view, 2018. Photo: Oddbjørn Erland Aarstad / Kunsthall Stavanger
Renate Müller, Installation view, 2018. Photo: Oddbjørn Erland Aarstad / Kunsthall Stavanger
Renate Müller, Installation view, 2018. Photo: Oddbjørn Erland Aarstad / Kunsthall Stavanger
Renate Müller, Installation view, 2018. Photo: Oddbjørn Erland Aarstad / Kunsthall Stavanger
Renate Müller, Installation view, 2018. Photo: Oddbjørn Erland Aarstad / Kunsthall Stavanger
Renate Müller, Installation view, 2018. Photo: Oddbjørn Erland Aarstad / Kunsthall Stavanger
Renate Müller, Installation view, 2018. Photo: Oddbjørn Erland Aarstad / Kunsthall Stavanger
Renate Müller, Installation view, 2018. Photo: Oddbjørn Erland Aarstad / Kunsthall Stavanger
Renate Müller, Installation view, 2018. Photo: Oddbjørn Erland Aarstad / Kunsthall Stavanger
Renate Müller, Installation view, 2018. Photo: Oddbjørn Erland Aarstad / Kunsthall Stavanger
Renate Müller, Installation view, 2018. Photo: Oddbjørn Erland Aarstad / Kunsthall Stavanger
Renate Müller, Installation view, 2018. Photo: Oddbjørn Erland Aarstad / Kunsthall Stavanger
Renate Müller, Installation view, 2018. Photo: Oddbjørn Erland Aarstad / Kunsthall Stavanger
Renate Müller, Installation view, 2018. Photo: Oddbjørn Erland Aarstad / Kunsthall Stavanger
Renate Müller, Installation view, 2018. Photo: Oddbjørn Erland Aarstad / Kunsthall Stavanger
Renate Müller, Installation view, 2018. Photo: Oddbjørn Erland Aarstad / Kunsthall Stavanger
Renate Müller, Installation view, 2018. Photo: Oddbjørn Erland Aarstad / Kunsthall Stavanger.
Renate Müller, Installation view, 2018. Photo: Oddbjørn Erland Aarstad / Kunsthall Stavanger
Renate Müller, Installation view, 2018. Photo: Oddbjørn Erland Aarstad / Kunsthall Stavanger
Renate Müller, Installation view, 2018. Photo: Oddbjørn Erland Aarstad / Kunsthall Stavanger
Renate Müller, Installation view, 2018. Photo: Oddbjørn Erland Aarstad / Kunsthall Stavanger
Renate Müller, Installation view, 2018. Photo: Oddbjørn Erland Aarstad / Kunsthall Stavanger
Renate Müller, Installation view, 2018. Photo: Oddbjørn Erland Aarstad / Kunsthall Stavanger
Renate Müller, Installation view, 2018. Photo: Oddbjørn Erland Aarstad / Kunsthall Stavanger
Renate Müller, Installation view, 2018. Photo: Oddbjørn Erland Aarstad / Kunsthall Stavanger
Renate Müller, Installation view, 2018. Photo: Oddbjørn Erland Aarstad / Kunsthall Stavanger
Renate Müller, Installation view, 2018. Photo: Oddbjørn Erland Aarstad / Kunsthall Stavanger
Renate Müller, Installation view, 2018. Photo: Oddbjørn Erland Aarstad / Kunsthall Stavanger
Renate Müller, Installation view, 2018. Photo: Oddbjørn Erland Aarstad / Kunsthall Stavanger.
Renate Müller, Installation view, 2018. Photo: Oddbjørn Erland Aarstad / Kunsthall Stavanger.
Renate Müller, Installation view, 2018. Photo: Oddbjørn Erland Aarstad / Kunsthall Stavanger.
Renate Müller, Installation view, 2018. Photo: Oddbjørn Erland Aarstad / Kunsthall Stavanger.
Renate Müller, Installation view, 2018. Photo: Oddbjørn Erland Aarstad / Kunsthall Stavanger.
Renate Müller, Installation view, 2018. Photo: Oddbjørn Erland Aarstad / Kunsthall Stavanger.
Renate Müller, Installation view, 2018. Photo: Oddbjørn Erland Aarstad / Kunsthall Stavanger.
Original photograph of a child demonstrating Müller’s Balls and Small Roll (1972)
Photo courtesy: Joe Kramm for R & Company
Original photograph of child with hippopotamus photo courtesy Uta Behrens