Marte Eknæs’ skulptur Air Body (2019) er det første kunstneriske prosjektet som lanseres i forbindelse med Kunsthall 2025-programmet, hvor ulike kunstnere inviteres til å produsere nye verk som tar for seg Kunsthall Stavangers bygning og dens 100- årsjubileum i 2025. I årene som leder opp til jubileet, vil bygningen gå gjennom en rekke renoveringer, og kunstnerne inviteres også til å skape arbeid som reagerer på dette.
Air Body har blitt installert i trappene som leder opp til kunsthallens loft, som ikke har vært i bruk siden bygningen først åpnet i 1925. Skulpturen, som er blitt spesiallagd av en båtfenderprodusent i en fargekombinasjon som gjerne brukes i varselskilt, er ment å få de besøkende til å reflektere over bygningen som et system eller en kropp. Skulpturen er en svært fleksibel gjenstand: Uten luft er den liten og kompakt, men når den blåses opp, trenger den seg inn på rommets arkitektur
Marte Eknæs’ skulptur Air Body (2019) er det første kunstneriske prosjektet som lanseres i forbindelse med Kunsthall 2025-programmet, hvor ulike kunstnere inviteres til å produsere nye verk som tar for seg Kunsthall Stavangers bygning og dens 100- årsjubileum i 2025. I årene som leder opp til jubileet, vil bygningen gå gjennom en rekke renoveringer, og kunstnerne inviteres også til å skape arbeid som reagerer på dette.
Air Body har blitt installert i trappene som leder opp til kunsthallens loft, som ikke har vært i bruk siden bygningen først åpnet i 1925. Skulpturen, som er blitt spesiallagd av en båtfenderprodusent i en fargekombinasjon som gjerne brukes i varselskilt, er ment å få de besøkende til å reflektere over bygningen som et system eller en kropp. Skulpturen er en svært fleksibel gjenstand: Uten luft er den liten og kompakt, men når den blåses opp, trenger den seg inn på rommets arkitektur.
Trappene og andre bruksrom utenom galleriene til Kunsthall Stavanger spiller en funksjonell rolle de deler med de fleste institusjonsbygninger. Eknæs mener at forholdet mellom kunstgjenstanden, arkitekturen og tilskueren er annerledes i slike områder. Ved å plassere dette oppblåsbare objektet her, oppfordrer hun oss til å oppleve trappene på en annen måte enn bare som en transportetappe. Air Body ber oss om å se nærmere på de strukturvalgene som til sammen utgjør en kunstinstitusjon, og hvordan de virker inn på oss både som besøkende og tilskuere.
Air Body er en del av Eknæs’ langsiktige prosjekt Forms of Flexibility (FOF), som også vil tjene som utgangspunkt for en større stedsspesifikk utstilling med Eknæs på Kunsthall Stavanger våren 2020. FOF er et tverrfaglig og nettbasert arbeid som Eknæs tok initiativ til i respons til vår moderne og omskiftelige samtid. Det kombinerer formale undersøkelser og kunstnerisk utviklingsarbeid innenfor feltene kunst, arkitektur, offentlig rom og naturlig rom. Under utstillingen vil en trailer for Forms of Flexibility vises på Kunsthall Stavangers nettsider.
Arbeidet med de kunstneriske prosjektene i forbindelse med Kunsthall 2025 ledes av assisterende kurator Kristina Ketola Bore.
Kunstneren vil takke Kulturrådet, Michael Amstad, Zaza Bircken, Michele Di Menna, Ingrid Halland, Timo Hinze, Oscar Powell, alle bidragsytere til FOF og alle på Kunsthall Stavanger.
MARTE EKNÆS bor og jobber i Berlin og Stange. Praksisen hennes er i stor grad kontekstbasert, og hun jobber gjerne tverrfaglig og sammen med andre. Hun har stilt ut på bl.a. Trondheim Kunstmuseum, Kunsthall Oslo, Kunstnerforbundet (Oslo), Kunstnernes Hus (Oslo), Bonner Kunstverein, Between Bridges (London) og What Pipeline (Detroit). Nyere prosjekter omfatter bl.a. Materie, et permanent arbeid på Vollebekk skole som ble bestilt av Kulturetaten i Oslo kommune (2017), og videoverket People Mover (2017, sammen med den sveitsiske animatøren og filmskaperen Michael Amstad), som er blitt vist på UKS (Oslo), Grüner Salon / Volksbühne (Berlin) og The Kitchen (New York).
Eknæs samarbeider stadig med den brasilianske kunstneren Nicolau Vergueiro under akronymet M.A.N. De deltok nylig i Munchmuseet i bevegelse-prosjektet med Open 24 Hours (2016–18), som omkranser bygningsplassen til det nye Munchmuseet, og deres kuratorprosjekt for arbeidet til den avdøde grafiske designeren Bea Feitler har frem til nå blitt vist på Between Bridges (Berlin, 2017), UKS (Oslo, 2017) og Kölnischer Kunstverein (2019).
For mer informasjon om Eknæs’ nåværende prosjekter se formsofflexibility.space.