I denne digitale publiseringsworkshopen fokuserte deltagerne først på objekter i hverdagen de kunne holde i hendene og fotografere med smarttelefonen. Hva kan et objekt si om oss? Hvordan kan bakgrunnen og måten objektet holdes på påvirke vår oppfatning? Etter hvert laget vi våre egne gjenstander av play-doh – «drømmeenheter» for fremtiden.
Vi fokuserte først på den indre verden (personlig – objekter, drømmer) før vi gjorde vår ytre kollektive publikasjon (kollektiv – collage, fakta). Vanligvis er aviser ment å være objektive, men de er iboende subjektive. Hvordan kan vi styrke det personlige perspektivet til avisen vår? Vi kom opp med et slagord, tittel og tilpassede seksjoner for avisen vår. Hvordan kunne alle bli sett? Hver deltager hadde en rolle, ansvarlig for en bestemt seksjon. Da vi bestemte seksjoner og innhold, spurte vi hvordan er nettavisen vår forskjellig fra tradisjonelle aviser? Hvordan gir avisen vår noe som ikke allerede eksisterer? Hvor sakte
I denne digitale publiseringsworkshopen fokuserte deltagerne først på objekter i hverdagen de kunne holde i hendene og fotografere med smarttelefonen. Hva kan et objekt si om oss? Hvordan kan bakgrunnen og måten objektet holdes på påvirke vår oppfatning? Etter hvert laget vi våre egne gjenstander av play-doh – «drømmeenheter» for fremtiden.
Vi fokuserte først på den indre verden (personlig – objekter, drømmer) før vi gjorde vår ytre kollektive publikasjon (kollektiv – collage, fakta). Vanligvis er aviser ment å være objektive, men de er iboende subjektive. Hvordan kan vi styrke det personlige perspektivet til avisen vår? Vi kom opp med et slagord, tittel og tilpassede seksjoner for avisen vår. Hvordan kunne alle bli sett? Hver deltager hadde en rolle, ansvarlig for en bestemt seksjon. Da vi bestemte seksjoner og innhold, spurte vi hvordan er nettavisen vår forskjellig fra tradisjonelle aviser? Hvordan gir avisen vår noe som ikke allerede eksisterer? Hvor sakte (som en bok) eller rask (som Snapchat) er avisen vår? Vår siste nettavis, «Made In A Day», med seksjoner som «ASMR», «Futures», «Music», «Cute Animals», «Gaming Tips» og «Stavanger Tips» var tilgjengelig på nettstedet Mobilizing Citizenship. Nettstedet er designet av Laurel Schwulst og var aktivt i perioden 2018-2022. Nettstedet er dokumentert i mediagalleriet på denne siden.
Kurator: Kristina Ketola Bore
Mobilizing Citizenship har mottatt generøs støtte fra Kulturrådet og Rogalands fylkeskommune.
Laurel Schwulst underviser for tiden i interaktiv design ved Yale University og vedlikeholder Beautiful Company, en designpraksis. Tidligere var hun kreativ direktør for The Creative Independent og jobbet ved det New York-baserte designstudioet Linked by Air. Boken hennes Perfume Area (Ambient Works, 2015), skrevet sammen med Sydney Shen, tar for seg trettiseks designerdufter.