Coast Zone er et samarbeid mellom Merce Cunningham og Charles Atlas som kombinerer dans og video. Filmen spilt inn i Synod House i Cathedral of St. John the Divine i New York. De store rommene I katedralen ble utnyttet ved hjelp av dybdefokus og kameraets bevegelser; dansere i bakgrunnen kan sees med like stor klarhet som de i forgrunnen. Ekstreme nærbilder av dansernes ansikter settes opp mot bevegelsene i bakgrunnen, slik at det danner seg flere ulike billedsjikt. I stedet for å vise «hele bildet» av dansen, beveger kameraet seg lett og uanstrengt mellom de tretten danserne. Ved et tilfelle kretser det rundt gruppen en og en halv gang, i et sammenhengende opptak. Bare unntaksvis står kameraet stille.
Koreografien i Coast Zone er et eksempel på Cunninghams idé om at danserne skal operere autonomt, noe som gjenspeiles i filmens fragmentariske tilnærming. Noen av danserne beveger seg enkeltvis i
Coast Zone er et samarbeid mellom Merce Cunningham og Charles Atlas som kombinerer dans og video. Filmen spilt inn i Synod House i Cathedral of St. John the Divine i New York. De store rommene I katedralen ble utnyttet ved hjelp av dybdefokus og kameraets bevegelser; dansere i bakgrunnen kan sees med like stor klarhet som de i forgrunnen. Ekstreme nærbilder av dansernes ansikter settes opp mot bevegelsene i bakgrunnen, slik at det danner seg flere ulike billedsjikt. I stedet for å vise «hele bildet» av dansen, beveger kameraet seg lett og uanstrengt mellom de tretten danserne. Ved et tilfelle kretser det rundt gruppen en og en halv gang, i et sammenhengende opptak. Bare unntaksvis står kameraet stille.
Koreografien i Coast Zone er et eksempel på Cunninghams idé om at danserne skal operere autonomt, noe som gjenspeiles i filmens fragmentariske tilnærming. Noen av danserne beveger seg enkeltvis i takt med grupper på to eller tre dansere som bryter ut for så å komme sammen igjen. Det kan minne om vekslingen av flo og fjære på kysten, slik tittelen på musikken og dansen antyder. Larry Austins komposisjon «Beachcombers» fremføres av John Cage, Martin Kalve, Takehisa Kosugi og David Tudor, som skaper en rytme av metalliske lyder og en stemme som lavt gjentar ordet «discordance» (uoverensstemmelse eller dissonans).
Koreografi: Merce Cunningham. Regi: Charles Atlas. Musikk: Larry Austin, «Beachcombers». Kunstnerisk konsulent: Mark Lancaster. Produsert av Cunningham Dance Foundation.