
Kunsthall Stavanger har gleden av å kunngjøre åpningen av vår nye hage, med kunstneriske bidrag fra de fremtredende norske kunstnerne Tori Wrånes, Stine Janvin, og Lina Viste Grønli. Åpningen av hagen i oktober 2025 (dato annonseres senere) markerer 100-årsjubileet for vår bygning, og vil gi publikum nye kunstverk, beplantning og universell tilgjengelighet til bygget.
Bygningen til Kunsthall Stavanger ble innviet i 1925 som en del av Stavanger byjubileum. I løpet av det siste århundret har deler av hagen blitt fjernet for å gi plass til Madlaveien, og den ærverdige hagen har blitt redusert til en gressplen. Vi mener at kunstopplevelsen starter allerede før man går inn i et galleri, og i anledning byjubileet i 2025 gjenoppbygger vi derfor hagen som et rom for kunstverk og performancer, kontemplasjon og fellesskap. Med vårt lokalsamfunn i fokus skaper vi et nytt vakkert uterom som ønsker besøkende velkommen, tilbyr et trygt rom
Kunsthall Stavanger har gleden av å kunngjøre åpningen av vår nye hage, med kunstneriske bidrag fra de fremtredende norske kunstnerne Tori Wrånes, Stine Janvin, og Lina Viste Grønli. Åpningen av hagen i oktober 2025 (dato annonseres senere) markerer 100-årsjubileet for vår bygning, og vil gi publikum nye kunstverk, beplantning og universell tilgjengelighet til bygget.
Bygningen til Kunsthall Stavanger ble innviet i 1925 som en del av Stavanger byjubileum. I løpet av det siste århundret har deler av hagen blitt fjernet for å gi plass til Madlaveien, og den ærverdige hagen har blitt redusert til en gressplen. Vi mener at kunstopplevelsen starter allerede før man går inn i et galleri, og i anledning byjubileet i 2025 gjenoppbygger vi derfor hagen som et rom for kunstverk og performancer, kontemplasjon og fellesskap. Med vårt lokalsamfunn i fokus skaper vi et nytt vakkert uterom som ønsker besøkende velkommen, tilbyr et trygt rom for barn og unge, øker tilgjengeligheten til hovedinngangen, og utvider vårt kunstneriske program utenfor byggets fire vegger.
I erkjennelsen av det økende behovet for tilhørighet – samt den påfallende mangelen på offentlige kunstverk av, med og for kvinner i byen – har Kunsthall Stavanger invitert tre fremtredende kvinnelige norske kunstnere til å bidra kunstnerisk til vår nye hage. Kunstverkene relaterer til Kunsthallens historie samtidig som de peker fremover mot de neste 100 årene.
Stine Janvin, i samarbeid med Cara Tolmie: The Tree of Life
Vokalist, performance- og lydkunstner Stine Janvin arbeider med stemmens fleksibilitet i samspill med visuelle elementer. Ofte inspirert av elektronisk musikk, folkemusikk og popkultur, skaper Janvin audiovisuelle verk og liveforestillinger i en rekke ulike kontekster.
I mars 2025 fødte Janvin tvillinger. I et generøst nytt performance- og sangverk med tittelen The Tree of Life vil hun begrave tvillingenes morkaker i Kunsthallens hage, og plante et levende epletre over dem. Performancen er et rituelt offer som gir nytt liv til hagen – en gjenoppstandelse av det som en gang ble ruinert. Epletreet vil vokse i takt med byen og Kunsthallen i minst 100 nye år, og gi skygge og frukt til både besøkende og kunstnere.
Tori Wrånes: CATn DOG
Sanger og billedkunstner Tori Wrånes arbeider med stemme, skulptur, installasjon og mennesker, og er kjent for sine immersive og drømmelignende scenarioer. Hennes skulptur CATn DOG viser en bronsefigur av en katt og en hund som ligger på siden og skuler på hverandre med en blanding av nysgjerrighet og fiendtlighet. Halene deres er sammensveiset og de er for alltid bundet sammen. Skulpturen peker på det komplekse forholdet mellom to vesener – det være seg dyr, mennesker, land eller planeter. Verket speiler også på abstrakt vis en utfordrende periode i Kunsthallens historie, hvor man «kranglet som katter og hunder» om salget av Barbara Hepworths skulptur Figure for Landscape, og viser hvordan kunst kan være utgangspunkt for både sterke forbindelser og intens debatt.
Lina Viste Grønli: Peanuts for Barbara
Lina Viste Grønli hadde åpningsutstillingen ved den nyetablerte Kunsthall Stavanger i 2013. Året etter, etter salget av Barbara Hepworths skulptur Figure for Landscape, som tidligere var plassert i hagen, foreslo Viste Grønli et nytt verk som en hyllest til Hepworth – som velgjører for Kunsthallen og de kunstnerne vi i årenes løp har hatt mulighet til å støtte. Vi er nå stolte over å kunne vise Peanuts for Barbara, to mindre versjoner av det opprinnelige forslaget, som integreres i Kunsthallens redesignede inngangsparti.
Peanøtten som symbol inneholder en dualitet: Biologisk er peanøtten delt i kimblader – to halvdeler i ett skall. I vestlige kulturer brukes ordet “peanuts” for noe med lav verdi. I andre kulturer er peanøtter, også kalt jordnøtter, assosiert med rikdom og glede – sannsynligvis på grunn av deres evne til å produsere store mengder spiselige frø på små arealer – og gis ofte som gaver under festivaler og spesielle anledninger.
Viste Grønli har brukt dette dobbeltsymbolet på mangel/overflod til å skape en hyllest til Hepworth, som opprinnelig solgte sin skulptur til daværende Stavanger Kunstforening for en lav sum. Salget av skulpturen er imidlertid delvis ansvarlig for Kunsthallens suksess og de unge kunstnerne som har nytt godt av hennes gave. Plasseringen av to skulpturer som representerer peanøtter ved inngangen symboliserer fortsatt vitalitet og Hepworths vedvarende betydning.
Kuratorer: Hanne Mugaas, med Heather Jones.
Hagen er en offisiell del av Byjubileet i Stavanger: Stavanger 2025.
Vi ønsker å takke Stavanger kommune, Sparebankstiftelsen SR-bank, Sparebanken Vest, og Rogaland Fylkeskommune for deres generøse støtte til hagen.
Vokalist, performance- og lydkunstner Stine Janvin arbeider med stemmens fleksibilitet i samspill med visuelle elementer. Hun fokuserer særlig på elementer som kostyme og lys, samt lydens romlige egenskaper, og undersøker hvordan disse kan brukes til å kanalisere lydens fysiske egenskaper, taktilitet og sanselig respons. Ofte inspirert av elektronisk musikk, folkemusikk og popkultur, skaper Janvin audiovisuelle verk og liveopptredener for scener som teatre, klubber, gallerier og digitale plattformer.
Siden våren 2021 har hun turnert med liveprosjektet Echoic Choir, produsert i samarbeid med koreograf Ula Sickle. Prosjektet vant pris under Wiener Festwochen og har nylig blitt vist på MACBA Barcelona, Mattatoio i Roma, åpningsuken på Veneziabiennalen og MUNCH i Oslo. Janvin har også presentert verk ved Performa Telethon og Issue Project Room, New York; Rokolectiv, Bucuresti; Kunsthall Stavanger og MUNCH, samt Chords for Calling vist på Deutschlandradio Kultur og Berliner Künstlerprogramm.
Tori Wrånes arbeider med stemme, skulptur, installasjon og mennesker. Hun er sanger og billedkunstner, og er kjent for sine drømmelignende scenarioer i alt fra små til gigantiske produksjoner – over eller under vann, i fjellsider eller skianlegg.
Wrånes fikk sitt internasjonale gjennombrudd med bestillingsverket YES NIX til Performa 13-biennalen i New York, og har siden laget verk over hele verden, blant annet for Sydney-biennalen (Australia), Lagos-biennalen (Nigeria) og Thailand-biennalen (Thailand). Hun har også hatt utstillinger ved Sculpture Center NYC, Dhaka Art Foundation (Bangladesh), Colombo Art Biennale (Sri Lanka) og Shulamit Nazarian Gallery, Los Angeles. I 2026 skal Tori Wrånes, sammen med Klara Kristalova og Benjamin Orlow, representere den Nordiske paviljongen på Veneziabiennalen.
Lina Viste Grønli er kjent for sine til tider surrealistiske og ofte humoristiske prosjekter, der språk og tekst i ulike former er sentrale elementer. Hennes kunstnerskap tar hovedsakelig form som skulpturer og assemblager, og inkluderer både readymades, små, flyktige skulpturer og monumentale installasjoner i offentlige rom. Hun bruker litterære, kunsthistoriske og populærkulturelle referanser i verk som ofte kombinerer hverdagslige objekter som bøker, klær, klokker, joggesko, klistremerker eller emballasje. Et karakteristisk trekk er hennes murverkskulpturer, ofte kombinert med bøker som støpes inn i dem. Mursteinsskulpturene kan ta form av bokstaver og kjente figurer, men uttrykker ofte absurde konsepter og ordspill.
Grønli har stilt ut ved flere ledende kunstinstitusjoner i Europa og USA. Hun har laget offentlige verk blant annet for FN i New York, Digitaliseringsdirektoratet i Leikanger og Munkerud skole i Oslo. I 2021 ble hennes monument Benkene til Kim avduket på Vågsallmenningen i Bergen, til ære for Kim Friele. Verket består av tre benker formet som bokstavene KIM, og ble avduket på Friele sin 86-årsdag, 27. mai. Lina Viste Grønli er utdannet ved Kunstakademiet i Aarhus (1998–1999) og Kunsthøgskolen i Oslo (1999–2003), og bor og arbeider i Sommerville, Massachusetts.



