I workshopen Physical Scroll utfordret Andreas Knag Danielsen og David Lamignan Larsen fremtidige voksne til å bruke en analog tilnærming for å stille spørsmål ved bruken av teknologi i dagens samfunn. De ble bedt om å bruke seg selv og egen interesse for å lære hvordan de kan bruke enkle og tilgjengelige verktøy (for eksempel papp, tape, saks etc. og sin egen smarttelefon) for å lage en plattform der de kan bli sett og hørt.
Danielsen og Larsen ønsket å få deltagerne til å tenke mer over hvor grensen går mellom den digitale og den fysiske verden, og hvordan dette påvirker oss som mennesker. Under workshopen bygde deltagerne en stor smarttelefon i papp, som ble en scene hvor de fremførte og simulerte hvordan en bruker blar gjennom bilder på sosiale medier. I tillegg til å bygge smarttelefonen lærte de også å lage kunstverk ved hjelp av radiostyrte biler, noe som
I workshopen Physical Scroll utfordret Andreas Knag Danielsen og David Lamignan Larsen fremtidige voksne til å bruke en analog tilnærming for å stille spørsmål ved bruken av teknologi i dagens samfunn. De ble bedt om å bruke seg selv og egen interesse for å lære hvordan de kan bruke enkle og tilgjengelige verktøy (for eksempel papp, tape, saks etc. og sin egen smarttelefon) for å lage en plattform der de kan bli sett og hørt.
Danielsen og Larsen ønsket å få deltagerne til å tenke mer over hvor grensen går mellom den digitale og den fysiske verden, og hvordan dette påvirker oss som mennesker. Under workshopen bygde deltagerne en stor smarttelefon i papp, som ble en scene hvor de fremførte og simulerte hvordan en bruker blar gjennom bilder på sosiale medier. I tillegg til å bygge smarttelefonen lærte de også å lage kunstverk ved hjelp av radiostyrte biler, noe som resulterte i bildene som dukket opp i videoene.
Videoene ble publisert som live-historier (tidsbegrensede videoer) på Kunsthall Stavangers Instagram-side. Som en fortsettelse av forrige workshop dette semesteret laget deltakerne også masker som besto av en collage av alles ansikter. Maskene var på hver gang de opptrådte inne på smarttelefonscenen.
Sluttresultatet besto av en utstilling i foajeen til Kunsthall Stavanger i forbindelse med den årlige julefesten, hvor besøkende kunne se de fysiske kunstverkene. Publikum ble også oppfordret til å besøke Kunsthall Stavangers Instagram for å se videoene av deltagerne som del av utstillingen Physical Scroll. Besøkende kunne også få sitt bilde tatt inne på smarttelefonscenen ved hjelp av et analogt Polaroid-kamera.
Kurator: Kristina Ketola Bore
Mobilizing Citizenship har mottatt generøs støtte fra Kulturrådet og Rogalands fylkeskommune.
Andreas Knag-Danielsen (f. 1983, Bergen, Norge) jobber med konseptuell kunst med et fokus på performance, skulptur og digitale medier. Kunstnerskapet hans er drevet av en utforskning av hvordan den menneskelige kroppen relaterer seg til teknologi. Knag-Danielsen er interessert i det ubestemte forholdet mellom kroppen og teknologiens stadig mer påtrengende rolle. Han utforsker hvordan det indre bildet av kroppen oppfattes gjennom en utforskning av kroppens mange begrensninger og likheter vi alle deler som mennesker. Knag-Danielsen ønsker å heve spørsmål knyttet til den menneskelige kropp og hvordan den digitale sfæren relaterer seg til den fysiske verden. Kunstnerskapet hans er stadig i endring men vil hele tiden være befestet og ta utgangspunkt i hva det vil si å leve i en menneskelig kropp i en posthumanistisk tid. Siden 2011 har han samarbeidet med Arngrímur Borgþórsson som kunstner duoen Knaggi. Knag-Danielsen jobber også som kurator. I 2015-2017 jobbet han for det kunstnerdrevne galleriet Galleri CC i Malmö der han bor og jobber. I 2018 startet han det performative og kuratoriske prosjektet B3IG3. Han har blant annet stilt ut på Kunstnernes Hus (Oslo, Norge), Galleri Maskinen (Umeå, Sverige), Malmö Konsthall (Malmö, Sverige), Verdens Ende Kunstforening (Tjøme, Norge), SIM gallery (Reykjavík, Island), Fotografiska (Stockholm, Sverige), Photographic Centre Peri (Turku, Finland) og gjort performance på Galleri Verkligheten (Umeå, Sverige), Galleri 2 (Lofoten, Norge) og Performance Art Bergen 2013 (Norge). andreasknag-danielsen.com
David Lamignan Larsen er født i 1981 med en nigeriansk mor og en norsk far. Han vokste opp i Norge til han, 11 år gammel, flyttet til Gabon, Vest-Afrika i 1991. Han flyttet tilbake til Norge i 1997 fordi faren ble syk. Dessverre døde faren hans og etterlot en ung, forvirret 17-åring alene med sin afrikanske mor og søsken. Grunnen til at denne historien blir fortalt slik, er fordi den har en viktig relevans for hans kunst. Han lager historier, ettersom nigerianere ryktes å være gode historiefortellere. Inspirasjonen hans kommer fra hans erfaring og forskning, som for det meste er basert på spørsmålet "Hvor passer jeg inn?" I Norge opplevde han mye direkte og indirekte rasisme. Da han var i Afrika (Nigeria eller Gabon) ble han sett på som hvit. "Hvor passer jeg inn?", med en vri av ironi, humor og kreativitet inspirert av hvordan det er å være fanget i mellom to kulturer, mellom Vest-Afrika og Europa. Hans arbeid er basert på hans erfaringer i det virkelige liv og fra personlig forskning. Lamignan har også stilt ut i forskjellige land som Norge, Sverige, Tyskland og U.S.A.