I workshopen i regi av Sidsel Christensen, så vi tilbake på oss selv fra et annet perspektiv. Vi legemliggjorde spørsmål om rytme, mønster og gruppedynamikk, gjennom performance og video. Sammen utforsket vi forholdet mellom å være et enkelt subjekt på den ene siden, og å være en mindre del av en større gruppe eller kropp på den andre. Vi fant inspirasjon fra en blanding av vitenskapelige funn om emner fra fugleflokking og celleintelligens til evolusjonære samarbeidsstrukturer i folkemengder. Dette førte oss til et eksperimentelt rom, der gruppen skapte mønstre, bilder og bevegelser sammen, som om de kom fra ett stort, kollektivt sinn.
Temaer dekket i denne workshopen inkluderer:
Quorum sensing: Fungerer som en beslutningsprosess i ethvert desentralisert system, som består av mange individuelle enheter. (Bakterier, insekter) For eksempel hvordan en sverm av bier i fellesskap bestemmer hvor de skal etablere en ny koloni.
Flokking: Kollektiv bevegelse av et stort antall
I workshopen i regi av Sidsel Christensen, så vi tilbake på oss selv fra et annet perspektiv. Vi legemliggjorde spørsmål om rytme, mønster og gruppedynamikk, gjennom performance og video. Sammen utforsket vi forholdet mellom å være et enkelt subjekt på den ene siden, og å være en mindre del av en større gruppe eller kropp på den andre. Vi fant inspirasjon fra en blanding av vitenskapelige funn om emner fra fugleflokking og celleintelligens til evolusjonære samarbeidsstrukturer i folkemengder. Dette førte oss til et eksperimentelt rom, der gruppen skapte mønstre, bilder og bevegelser sammen, som om de kom fra ett stort, kollektivt sinn.
Temaer dekket i denne workshopen inkluderer:
Quorum sensing: Fungerer som en beslutningsprosess i ethvert desentralisert system, som består av mange individuelle enheter. (Bakterier, insekter) For eksempel hvordan en sverm av bier i fellesskap bestemmer hvor de skal etablere en ny koloni.
Flokking: Kollektiv bevegelse av et stort antall selvgående enheter. En kollektiv dyreatferd som vises av mange levende vesener som fugler, fisk, bakterier og insekter. Det regnes som en fremvoksende atferd som oppstår fra enkle regler som følges av enkeltpersoner og innebærer ingen sentral koordinering.
Celleintelligens: Ny forskning som ser på hvordan enkeltceller kan vise evnen til individuell intelligent atferd. Når de er isolert, setter de i gang selvstyrt vurdering av miljøet. Hvis celler kan måle rom og tid, må de kunne utlede abstrakte data fra fysiske signaler.
Evolusjonært samarbeid: Darwin argumenterer for at tilbøyeligheten til samarbeid må ha utviklet seg som en evolusjonær fordel.
The visdom of Crowds: 1906 Francis Galton, storfe merket. Arrangert konkurranse for å gjette vekten til en slaktet ku utstilt. Det nøyaktige gjennomsnittet av gruppen (som består av både spesialister og vanlige besøkende) gjettet riktig svar.
Kurator: Kristina Ketola Bore
Projektleder: Marisa Molin
Ungdomsabeider: Trine Ottosen
Mobilizing Citizenship har mottatt generøs støtte fra Kulturrådet og Nordisk kulturkontakt.
Sidsel Christensen arbeider med levende bilder, live-events og performance-baserte foredrag. Basert i København, har hun fortsatt et arbeidsforhold i hele Skandinavia og Storbritannia. Sidsel har en BA fra henholdsvis Goldsmiths og MA fra Royal College of Art. Hun er for tiden engasjert som foreleser i nye medier ved Kunstinstituttet, Universitetet i Bergen.
Utvalgte utstillinger mellom 2013/18 inkluderer to bestillingssoloverk ved Stavanger kunstmuseum og en omfattende performativ installasjon ved Kunsthall Stavanger, samt britiske utstillinger ved Institute of Contemporary art (ICA), Open Gallery, Hjellegjerde Gallery, Photo London og The Tetley. Sidsel har i samme periode vist arbeider ved New Shelterplan (DK), X and Beyond (DK), Kunstnerenes Hus (NO), Perfomance Art Bergen (NO), Ancharpark (DE) og Insitu (DE). I mai i fjor fremførte Sidsel «Swallow the Journey» på Stedelijk Museum Amsterdam, og denne høsten skal hun lage en ny oppslukende performanceinstallasjon på VEGA ARTS i København.
Mobilizing Citizenship (MC) er et formidlingsprosjekt der norske og internasjonale kunstnere og designere inviteres til å jobbe med en liten gruppe ungdommer i alder 12–16 på Kunsthall Stavanger i løpet av ett semester. Det overordnede fokuset til MC er å undersøke hvordan unge kan bruke verktøy og metoder fra samtidskunsten for å uttrykke seg og bli hørt i dagens samfunn. MC har ikke som formål å utdanne morgendagens kunstnere, men heller å se på hvordan samtidskunsten kan være relevant for unge mennesker i dag.
Siden starten i 2018 har MC utviklet seg til å bli et praksisbasert forskningprosjekt. Under perioden 2022-2024 skal vi fokusere på å bygge mer kunnskap om hvordan en lager gode møter mellom samtidskunsten og unge mennesker. Som del av dette samarbeider vi med institusjoner og fagpersoner fra hele verden som har spisskompetanse på nettopp dette området. Resultatet av prosjektet tar form av refleksjoner og dokumentasjon, tilgjengeliggjort for kunstnere, kuratorer, fagpersoner og institusjoner som ønsker å skape gode og relevante tilbud for unge mennesker.
Deltagende kunstnere i prosjektet
Våren 2022 (Tema: DRAMA)
Lee Heinemann (kurator), Delali Ayivor, Lex Brown, Ingela Ihrman.
Høsten 2019 (Tema: Nedbrytning av visuelle normer)
Benedetta Crippa, Toxic Waste Face, Jennie Bringaker, Lee Heinemann.
Våren 2019 (Tema: Bevegelse og kroppsrepresentasjon) (Movement and body representation)
Walk of Shame, Sidsel Christensen, Zinzi Minott, Trojan Horse (Kaisa Karvinen og Tommi Vasko).
Høsten 2018 (Tema: Offentlig rom i en digital virkelighet) (Public space in the context of the digital)
Clara Balaguer, Eglé Kulbokaité og Dorota Gawęda, Laurel Schwulst, Andreas Knag Danielsen og David Lamignan Larsen.
Våren 2018 (Tema: Aktivisme som kunstnerisk verktøy)
Hardworking Goodlooking (Clara Balaguer og Kristian Henson), Synnøve Sizou G. Wetten, Hans Edward Hammonds, Nicole Killian og Benjamin Hickethier.