I anledning lanseringen av Stavanger Secession, et nytt og årlig kunstarrangement i Stavanger, skal kuratorduoen Pierre-Alexandre Mateos og Charles Teyssou samtale med kunstneren Yngve Holen på Kunsthall Stavanger.

Med utgangspunkt i Holens kunstnerskap vil samtalen utforske noen av de mest potente tekno-industrielle oppfinnelsene på 1900-tallet, som biler, fly og 5G som todelte; som nye verktøy men også nye katastrofer.

Mens Yngve Holen er besatt av systemene og infrastrukturene som omgir oss, fra moderne transport til 5G, er det forstyrrelsene i produksjonskjedene, funksjonsfeilene og til syvende og sist ulykkene og katastrofene knyttet til disse som interesserer ham. Å forutse ulykker er et spørsmål om statistikk, filosofi, teologier og også om politikk, der sistnevnte er ansvarlig for å forhindre ulykkene og håndtere krisesituasjoner som bryter ut i etterkant.

Enhver ulykke er et spørsmål om hastighet: Ved å bremse en ulykke kan vi påvirke vippepunktet før sammenstøtet. Hastighet og ulykker er kjernen i

I anledning lanseringen av Stavanger Secession, et nytt og årlig kunstarrangement i Stavanger, skal kuratorduoen Pierre-Alexandre Mateos og Charles Teyssou samtale med kunstneren Yngve Holen på Kunsthall Stavanger.

Med utgangspunkt i Holens kunstnerskap vil samtalen utforske noen av de mest potente tekno-industrielle oppfinnelsene på 1900-tallet, som biler, fly og 5G som todelte; som nye verktøy men også nye katastrofer.

Mens Yngve Holen er besatt av systemene og infrastrukturene som omgir oss, fra moderne transport til 5G, er det forstyrrelsene i produksjonskjedene, funksjonsfeilene og til syvende og sist ulykkene og katastrofene knyttet til disse som interesserer ham. Å forutse ulykker er et spørsmål om statistikk, filosofi, teologier og også om politikk, der sistnevnte er ansvarlig for å forhindre ulykkene og håndtere krisesituasjoner som bryter ut i etterkant.

Enhver ulykke er et spørsmål om hastighet: Ved å bremse en ulykke kan vi påvirke vippepunktet før sammenstøtet. Hastighet og ulykker er kjernen i praksisen til Holen, en kunstner kuratorene liker å tenke på som en "romalderkatastrof".

Yngve Holen er født og oppvokst i Stavanger, midt i ingeniør- og risikokulturen, allestedsnærværende i en by omgitt av oljeinfrastruktur til havs. Kuratorenes lesning av arbeidet hans førte dem til den tekniske teoretikeren og byplanleggeren Paul Virilio. I essayet Speed and Politics (1986) beskriver han neologismen Dromologie, et begrep som kombinerer den greske etymologien dromos (akselerasjon, hastighet) og logos, vitenskap. Hvordan kan vi nøytralisere fart i et samfunn som er besatt av det? Virilios svar på blindheten generert av hastigheten på teknisk fremgang og oppfinnelser av alle slag er en klar dekonstruksjon av ulykken. Siden museet oppsto som et kuriositetskabinett knyttet til koloniseringen av verden og tiden for store oppdagelser (1400- til 2000-tallet), må vi tenke på dets motstykke: Katastrofekammeret, den onde dobbeltgjengeren til Wunderkammer.

Dette ulykkesmuseet, eller Museum of Accidents, ble konseptualisert i 2011 av Virilio, og har alltid vært i en embryonal tilstand. Vi må stille ut ulykker for å unngå å bli utsatt for dem. Med utgangspunkt i både fortiden og fremtiden, er Yngve Holens ambisjon å tenke opp eller finne opp dette ulykkesmuseet for Stavanger Secession.

Til syvende og sist vil denne samtalen være en blåkopi for et museum for feil og ulykker som vil dukke opp som en del av 2024-utgaven av Stavanger Secession.

Les mer
Lese mindre