I anledning lanseringen av Stavanger Secession, et nytt og årlig kunstarrangement i Stavanger, skal kuratorduoen Pierre-Alexandre Mateos og Charles Teyssou samtale med kunstneren Yngve Holen på Kunsthall Stavanger.
Med utgangspunkt i Holens kunstnerskap vil samtalen utforske noen av de mest potente tekno-industrielle oppfinnelsene på 1900-tallet, som biler, fly og 5G som todelte; som nye verktøy men også nye katastrofer.
Mens Yngve Holen er besatt av systemene og infrastrukturene som omgir oss, fra moderne transport til 5G, er det forstyrrelsene i produksjonskjedene, funksjonsfeilene og til syvende og sist ulykkene og katastrofene knyttet til disse som interesserer ham. Å forutse ulykker er et spørsmål om statistikk, filosofi, teologier og også om politikk, der sistnevnte er ansvarlig for å forhindre ulykkene og håndtere krisesituasjoner som bryter ut i etterkant.
Enhver ulykke er et spørsmål om hastighet: Ved å bremse en ulykke kan vi påvirke vippepunktet før sammenstøtet. Hastighet og ulykker er kjernen i
I anledning lanseringen av Stavanger Secession, et nytt og årlig kunstarrangement i Stavanger, skal kuratorduoen Pierre-Alexandre Mateos og Charles Teyssou samtale med kunstneren Yngve Holen på Kunsthall Stavanger.
Med utgangspunkt i Holens kunstnerskap vil samtalen utforske noen av de mest potente tekno-industrielle oppfinnelsene på 1900-tallet, som biler, fly og 5G som todelte; som nye verktøy men også nye katastrofer.
Mens Yngve Holen er besatt av systemene og infrastrukturene som omgir oss, fra moderne transport til 5G, er det forstyrrelsene i produksjonskjedene, funksjonsfeilene og til syvende og sist ulykkene og katastrofene knyttet til disse som interesserer ham. Å forutse ulykker er et spørsmål om statistikk, filosofi, teologier og også om politikk, der sistnevnte er ansvarlig for å forhindre ulykkene og håndtere krisesituasjoner som bryter ut i etterkant.
Enhver ulykke er et spørsmål om hastighet: Ved å bremse en ulykke kan vi påvirke vippepunktet før sammenstøtet. Hastighet og ulykker er kjernen i praksisen til Holen, en kunstner kuratorene liker å tenke på som en "romalderkatastrof".
Yngve Holen er født og oppvokst i Stavanger, midt i ingeniør- og risikokulturen, allestedsnærværende i en by omgitt av oljeinfrastruktur til havs. Kuratorenes lesning av arbeidet hans førte dem til den tekniske teoretikeren og byplanleggeren Paul Virilio. I essayet Speed and Politics (1986) beskriver han neologismen Dromologie, et begrep som kombinerer den greske etymologien dromos (akselerasjon, hastighet) og logos, vitenskap. Hvordan kan vi nøytralisere fart i et samfunn som er besatt av det? Virilios svar på blindheten generert av hastigheten på teknisk fremgang og oppfinnelser av alle slag er en klar dekonstruksjon av ulykken. Siden museet oppsto som et kuriositetskabinett knyttet til koloniseringen av verden og tiden for store oppdagelser (1400- til 2000-tallet), må vi tenke på dets motstykke: Katastrofekammeret, den onde dobbeltgjengeren til Wunderkammer.
Dette ulykkesmuseet, eller Museum of Accidents, ble konseptualisert i 2011 av Virilio, og har alltid vært i en embryonal tilstand. Vi må stille ut ulykker for å unngå å bli utsatt for dem. Med utgangspunkt i både fortiden og fremtiden, er Yngve Holens ambisjon å tenke opp eller finne opp dette ulykkesmuseet for Stavanger Secession.
Til syvende og sist vil denne samtalen være en blåkopi for et museum for feil og ulykker som vil dukke opp som en del av 2024-utgaven av Stavanger Secession.
Stavanger Secession er første del av et internasjonalt kunstarrangement som vil finne sted årlig i Stavanger.
For sin prolog 23.-25. juni 2023, vil Stavanger Secession distribuere sine hovedkonsepter og begynne å aktivere forskjellige steder i byen med kunst, foredrag, visninger og forestillinger.
Prologen til Stavanger Secession vil utforske kjernebegrepet løsrivelse ved å undersøke Stavangers historie gjennom dette offentlige programmet. Kunstnere og tenkere vil utforske Stavangers mytologier og spekulere rundt nye horisonter.
Stavanger Secession vil ta sitt utgangspunkt i Lars Hertervig, en romantisk maler og spiritist, som eksperimenterte med et retrett eller en personlig løsrivelse fra resten av verden. Med flere fortellinger vil prologen utforske løsrivelse i alle dens forskjellige polariteter: Isolasjon, forankring, distraksjon og sublimering.
I sin atmosfæriske bakgrunn: Mørk eksistensialisme, skrekkromansjangeren, ulykkesmuseet, ruiner, quaker engineering og maskincelibatærer, oljens konflikt og erotikk, politikk og fart, internettfestninger og -grotter, tilførte og gjennomgripende visjoner, eufori og skyldfølelse, løsrivelsessamfunn og uavhengighet og autonomi, åndelig introspeksjon, og sublimering, maktløsing og sparsommelig eksistens, demiurgisk klima og belysning.
Stavanger Secession vil utvikle sine ulike ambisjoner og scenarier i perspektiv av sin etappe 1 i juni 2024, hvor kunstnere skal produsere kunstverk og intervensjoner i Stavanger.
Stavanger Secession er kuratert av Pierre-Alexandre Mateos og Charles Teyssou.
Pierre-Alexandre Mateos and Charles Teyssou are a duo of curators based in Paris. Their current projects include Paris Orbital, a public program at the Pinault Collection - Bourse de Commerce on the links between Parisian mythologies and pulp culture, a publication on homosexual cruising with HEAD (Geneva) and Spector Books (Leipzig), and Art Basel's Conversations de Paris+ program in October 2023.
Yngve Holen (b. 1982, Germany) is a sculptor who currently lives and works in Oslo and Berlin. He graduated from Städelschule in Frankfurt. His work has been exhibited worldwide, including solo exhibitions at Kunsthalle Basel; X Museum, Beijing; Kunstnernes Hus, Oslo; Kunsthall Stavanger, Stavanger; Galerie Neu, Berlin; and Modern Art, London.