
Nnena Kalu, Manifesta 15, installasjonsoversikt (2024). Bildekreditt: Manifesta 15 Barcelona Metropolitana. Foto: Ivan Erofeev.
Kunsthall Stavanger er stolt av å presentere Creations of Care, den første separatutstillingen til den britiske kunstneren Nnena Kalu utenfor Storbritannia.
Kalus praksis er et dynamisk samspill av uttrykksfulle bevegelser, eksplosiv energi og dyptgående omsorg, i form av storskala skulpturer og serier av tegninger. I sin største utstilling til dags dato, tar Kalu over alle av Kunsthall Stavangers gallerier. Her presenterer Kalu en ny serie skulpturer laget spesielt for kunsthallen og ferdigstilt på stedet. Gjennom sitt umiddelbare nærvær og tilgjengelighet inviterer verkene publikum til å engasjere seg i personlige tolkninger og introspeksjoner. Som betraktere blir vi tilbudt å reflektere over verden sett fra Kalus unike perspektiv.
I Kunsthallens hovedgalleri fyller skulpturene rommet. De fremtrer som enorme, gravide kokonger, fylt med farger og i omsluttende former – alle kjennetegn på Kalus kunstneriske praksis. Ved nærmere ettersyn åpenbarer tekstillagene seg, noen tett viklet, andre flettet med presisjon. Hennes signatur
Kunsthall Stavanger er stolt av å presentere Creations of Care, den første separatutstillingen til den britiske kunstneren Nnena Kalu utenfor Storbritannia.
Kalus praksis er et dynamisk samspill av uttrykksfulle bevegelser, eksplosiv energi og dyptgående omsorg, i form av storskala skulpturer og serier av tegninger. I sin største utstilling til dags dato, tar Kalu over alle av Kunsthall Stavangers gallerier. Her presenterer Kalu en ny serie skulpturer laget spesielt for kunsthallen og ferdigstilt på stedet. Gjennom sitt umiddelbare nærvær og tilgjengelighet inviterer verkene publikum til å engasjere seg i personlige tolkninger og introspeksjoner. Som betraktere blir vi tilbudt å reflektere over verden sett fra Kalus unike perspektiv.
I Kunsthallens hovedgalleri fyller skulpturene rommet. De fremtrer som enorme, gravide kokonger, fylt med farger og i omsluttende former – alle kjennetegn på Kalus kunstneriske praksis. Ved nærmere ettersyn åpenbarer tekstillagene seg, noen tett viklet, andre flettet med presisjon. Hennes signatur neonrosa og gul dominerer skulpturene, blandet med et vibrerende utvalg av farger.
Skulpturprosessen til Kalu begynner med en hastig og instinktiv innpakking, før den går over til en mer bevisst, omtenksom tilnærming. I de tidlige stadiene ser det ut som om kunstneren og materialet eksisterer som én mens hun bygger, modellerer og tar intuitive avgjørelser om form og farge. Når den første energiske bølgen avtar, går hun over i en nøye vurdering av hvordan materialene fungerer sammen. Skulpturene inkluderer hverdagslige materialer som videokassetter, tekstiler, stoff, tape og dreneringsrør. I Kalus energiske og produktive prosess er tilgjengelighet en del av hvorfor materialene brukes, men samtidig er hvert materiale nøye utvalgt.
Skulpturene ser ut til å omfavne, nære og beskytte, i det som kan beskrives som en kjærlig manipulering av materialer. Begrepet omsorg står i sentrum, der Kalu skaper en omhyggelig kultivering av noe før det er klart til å tre ut i verden. Denne tanken kan resonere med opplevelsen av morskap, mer spesifikt hengivenheten som legges i å nære en idé, et konsept eller et liv.
Kalus verk er visuelt distinkte, men de er ikke laget for å oppnå en spesifikk estetikk. De er snarere fysiske responser, og er intuitive, umiddelbare og dypt personlige. Hvert verk fanger et øyeblikk og en tilstand, sammen fremstår de som et avtrykk av tid i kunstnerens studio. Denne flyktige naturen er spesielt tydelig i tegningene, som vises i de mindre galleriene.
Tegningene er preget av sofistikerte, uttrykksfulle, rytmiske linjer. Kalu tegner ofte med øynene lukket, og reagerer hovedsakelig på lyden av pennen, blyanten, grafitten eller oljepastellen mot papiret. Her drives hun av en nesten intern rytme. Verkene taler til tilstedeværelse, hvor hvert avtrykk og merke eksisterer som et bevis på øyeblikket det ble skapt.
Papirarbeidene, ofte laget i sekvenser av to, tre eller flere paneler, kan ved første øyekast virke identiske, men hvert panel inneholder subtile forskjeller. Kalu uttømmer en form gjennom repetisjon for så å gå videre og vender sjeldent tilbake til et tidligere motiv. Repetitiv bevegelse, ofte assosiert med autisme, er et definerende element i skulpturene og tegningene. For betraktere kan denne repetisjonen oppleves nærmest meditativt, og gi en følelse av ro og fokus. Noen verk fremkaller varmen og tryggheten fra livmoren, mens andre eksploderer utover, og nærmest sprenger egne rammer. Lagdelingen av farger og former i verkene inviterer oss til å møte arbeidene gjennom sanser og umiddelbar oppfatning heller enn analyse.
Kalus praksis er uadskillelig knyttet til hennes unike perspektiv og erfaring. Som en svart kvinne med begrensede verbale evner og en utviklingshemming, tilbyr hennes arbeid besøkende muligheten til å se verden gjennom et annet perspektiv. I 25 år har hun vært støttet av ActionSpace, en britisk organisasjon som gir kunstnere med utviklingshemminger tilgang til ressurser, muligheter og studioassistanse for å utvikle arbeidet sitt. Kalus verk gjør imidlertid mer enn å tilby et vindu inn i hennes verden – de utfordrer oss til å vurdere hvordan vi navigerer vår egen. De stiller spørsmål om persepsjon, bevegelse og hvordan vi tar vare på oss selv og andre. En del av appellene til disse verkene ligger i deres generøsitet og tilbudet om deltakelse de strekker ut til oss.
Når man møter Kalus arbeid, blir betrakterne ofte møtt med en gledefølelse. Skulpturene hennes utstråler bevegelsesfrihet og består av et elektrisk samspill av farger. De er iboende knyttet til kroppen, formet av rekkevidden til Kalus armer og hvordan hun beveger seg rundt dem. På Kunsthall Stavanger henges Kalus skulpturer fra taket og speiler måten hun konstruerer dem i sitt studio. Dette oppsettet tillater henne å arbeide fra alle vinkler – både innvendig og utvendig, med armene som kontinuerlig omslutter formen. Som betraktere blir vi også invitert til å bevege oss rundt og inni skulpturene, for å oppleve omfavnelsen og omsorgen som er innvevd i dem.
Kalus verk tilbyr en sjelden generøsitet: Et rom for deltakelse, tolkning og omslutning. I opplevelsen av Kalus kunst, er vi ikke bare vitne til et skapelsesøyeblikk; vi trår inn i det, og tar med oss vår egen tilstedeværelse, vårt eget øyeblikk, i samtale med hennes.
Kurator: Kristina Ketola Bore
Utstillingen er støttet av Kulturrådet, Bergesenstiftelsen og Norske kunstforeninger.
Kunsthall Stavanger vil takke ActionSpace.
Nnena Kalu (f. 1966, Glasgow) bor og arbeider i London, Storbritannia. Hennes praksis er forankret i todimensjonale verk, skulpturer og installasjoner. I 25 år har hun jobbet med støtte fra ActionSpace, en britisk organisasjon som gir kunstnere med utviklingshemminger ressurser, muligheter og studiohjelp for å utvikle sitt arbeid. Kalu har studio hos ActionSpace i Studio Voltaire, og er et viktig medlem av både Studio Voltaire og ActionSpace sine kunstneriske fellesskap.
Kalu var deltagende kunstner i Manifesta 15 (2024). Nylige utstillinger inkluderer Conversations, Walker Art Gallery, Liverpool, UK (2024); Arcadia Missa, London (2024); Infinite Drawing, Deptford X, London, Storbritannia (2022); Studio Voltaire Elsewhere, London, Storbritannia (2020); Wrapping, Humber Street Gallery, East Yorkshire, Storbritannia (2019); Allied Editions, House of Voltaire, Frieze, London, Storbritannia (2022); To all the Kings who have no Crowns, Carl Freedman Gallery, Margate, Storbritannia (2022). Kalus verk er del av Tate Collection (Storbritannia) og the Arts Council Collection (Storbritannia). Kalu er vinner av Mosaic Art Award 2025.











Nnena Kalu, Studio Voltaire elsewhere (2020). Bestillingsverk av Studio Voltaire i samarbeid med ActionSpace. Bildekreditt: kunstneren og Studio Voltaire. Foto: Francis Ware.

Nnena Kalu, Manifesta 15, installasjonsoversikt (2024). Bildekredit: Manifesta 15 Barcelona Metropolitana. Foto: Ivan Erofeev.

Installeringsdetalj av Nnena Kalu, Nnena Kalu på Arcadia Missa, London. Foto: Tom Carter. Bildekreditt: kunstneren og Arcadia Missa, London.

Installeringsdetalj av Nnena Kalu, Nnena Kalu på Arcadia Missa, London. Foto: Tom Carter. Bildekreditt: kunstneren og Arcadia Missa, London.

Detalj Tube Sculpture 3 (2023). Nnena Kalu på Arcadia Missa, London. Foto: Tom Carter. Bildekredit: kunstneren og Arcadia Missa, London.

Detalj Tube Sculpture 17 (2024). Nnena Kalu på Arcadia Missa, London. Foto: Tom Carter. Bildekredit: kunstneren og Arcadia Missa, London.

Nnena Kalu, To All The Kings Who Have No Crowns, (2022). Bildekredit: Jennifer Lauren Gallery og Carl Freedman Gallery.

Nnena Kalu, Trickster Figures: Sculpture and the Body, MK Gallery (2023). Bildekreditt: kunstneren, ActionSpace og MK Gallery. Foto: Rob Harris.

Nnena Kalu, Infinite Drawing, Deptford X (2022). Bildekreditt: kunstneren, ActionSpace og Deptford X. Foto: Corey Bartle-Sanderson.

Nnena Kalu, Studio Voltaire elsewhere (2020). Bestillingsverk av Studio Voltaire i samarbeid med ActionSpace. Bildekreditt: kunstneren og Studio Voltaire. Foto: Francis Ware.