Vision Machines er den første oversiktsutstillingen i Skandinavia av den banebrytende amerikanske kunstneren og eksperimentelle filmskaperen Peggy Ahwesh, som vises i Kunsthall Stavanger denne våren, 09. februar 2022 – 20. mai, 2023. Utstillingen fokuserer på et utvalg verk laget mellom 1993 og 2021 som utforsker forholdet mellom teknologi og kropp, og spenner over forestillinger så forskjellige som kjønn, klimaendringer, krig og den økende virtualiseringen av hverdagen. Utstillingen er co-kuratert av Erika Balsom og Robert Leckie, og ble først vist på Spike Island i Bristol, England.
Etter å ha engasjert seg i det skiftende medielandskapet gjennom karrieren, tilegner Ahwesh seg bilder og konvensjoner knyttet til medieformer som andre kan anse som engangs eller useriøse. For Ahwesh fører eksperimentering med disse mediene ofte til en leken oppklaring av representasjonspolitikken på tvers av såkalte "høye" og "lave" kulturformer.
Ahwesh er en mye berømt eksperimentell filmskaper som har hatt en dyp innflytelse på
Vision Machines er den første oversiktsutstillingen i Skandinavia av den banebrytende amerikanske kunstneren og eksperimentelle filmskaperen Peggy Ahwesh, som vises i Kunsthall Stavanger denne våren, 09. februar 2022 – 20. mai, 2023. Utstillingen fokuserer på et utvalg verk laget mellom 1993 og 2021 som utforsker forholdet mellom teknologi og kropp, og spenner over forestillinger så forskjellige som kjønn, klimaendringer, krig og den økende virtualiseringen av hverdagen. Utstillingen er co-kuratert av Erika Balsom og Robert Leckie, og ble først vist på Spike Island i Bristol, England.
Etter å ha engasjert seg i det skiftende medielandskapet gjennom karrieren, tilegner Ahwesh seg bilder og konvensjoner knyttet til medieformer som andre kan anse som engangs eller useriøse. For Ahwesh fører eksperimentering med disse mediene ofte til en leken oppklaring av representasjonspolitikken på tvers av såkalte "høye" og "lave" kulturformer.
Ahwesh er en mye berømt eksperimentell filmskaper som har hatt en dyp innflytelse på yngre generasjoner av kunstnere og filmskapere. De tidlige verkene hennes inneholder ofte ikke-profesjonelle utøvere, mange av dem kvinner og jenter, som tilbyr improviserte presentasjoner av selvet. I hennes senere arbeider blir drivkraften den formelle utforskningen av nye teknologier og deres forhold til kunstighet og krise. På tvers av sin praksis bringer Ahwesh fokus på materialiteten til kropper og skiftende medieteknologier, og artikulerer et feministisk engasjement for det marginale og det mindre.
I 2014 begynte Ahwesh en serie verk ved å bruke bilder fra ett enkelt arkiv: animasjoner av moderne nyhetshendelser produsert for nettsirkulasjon av det Taipei-baserte Next Animation Studio. Ved å ta i bruk flere former for presentasjon for denne arbeidssyklusen - inkludert CRT-skjermstabler i Re: The Operation and Lessons of War og storskalaprojeksjoner i Verily! The Blackest Sea, The Falling Sky, eller som i dette tilfellet, en liten iPhone-skjerm – Ahwesh viser til kapasiteten til kildebildene hennes til å sirkulere bredt på forskjellige plattformer. I Smart Phone er den aktuelle enheten assosiert med handel, overvåking og selvdestruksjon. For å lage She Puppet redigerte Ahwesh skjermopptak av sitt eget spill av videospillet Tomb Raider III, og paret dem med lånt musikk og en voiceover der tre kvinner leste utdrag fra den modernistiske poeten Fernando Pessoa, jazzmusikeren og afrofuturisten Sun Ra, og den feministiske science fiction-forfatteren Joanna Russ. Ahwesh har kalt spillets hovedperson Lara Croft en "virtuell jentedukke fra slutten av det tjuende århundre", og ser i henne "en ustabil, men mektig triade av outsidere: thealien, den foreldreløse og klonen". Her samles Ahweshs interesse for kvinnelige utøvere og hennes kjærlighet til den assisterte readymade, mens hun undersøker estetikken til datagenererte bilder (CGI) og undersøker medieteknologiens kapasitet til å simulere liv og trosse døden.
Med Vision Machines videreføres Kunsthall Stavangers fokus på utstillinger som utforsker ny teknologi og vår nye digitale virkelighet. I farvannet av videoutstillingene LEAN og Swinguerra i 2021 vil utstillingsprogrammet i 2022 fortsette dette fokuset, og munne ut i lanseringen av kunsthallens nye nettside med kunstneriske digitale prosjekter.
Vision Machines er co-kuratert av Erika Balsom og Robert Leckie og ble opprinnelig vist på Spike Island i Bristol i England, 25. september, 2021 – 9. januar, 2022.
Peggy Ahwesh og Kunsthall Stavanger ønsker å takke Microscope Gallery. Spike Island Exhibition Services har gitt teknisk bistand til denne utstillingen.
Kunsthall Stavanger støttes av Kultur- og likestillingsdepartementet og Stavanger kommune.
f. 1954
Peggy Ahwesh er en amerikansk eksperimentell filmskaper og videokunstner. Hun ble født i Canonsburg, Pennsylvania, og har en bachelorgrad i billedkunst fra Antioch College i Ohio, og begynte karrieren sin på 1970-tallet gjennom feminisme, punk og Super 8-filmer.
Kunsten hennes har blitt presentert på en rekke retrospektive utstillinger, deriblant på Whitney Museum of American Art i New York (Girls Beware!), Filmmuseum i Brussel, Anthology Film Archives i New York, Yerba Buena Center for the Arts i San Francisco (Peggy’s Playhouse) og Carpenter Center for the Visual Arts ved Harvard University. Filmene hennes er blitt vist på Whitney Biennial (1991, 1995, 2002), New York Film Festival (1998, 2007) og Flaherty Film Seminar (2003) i New York, Centre Pompidou i Paris (2002, 2004) og Berwick Film & Media Arts Festival i England (2017), samt på filmfestivaler i bl.a. Berlin, London, Kairo, Toronto, Rotterdam og den franske byen Creteil. Certain Women (2004), som hun regisserte sammen med Bobby Abate, var med på det offisielle programmet til den internasjonale filmfestivalen i Rotterdam og åpnet også New York Underground Film Festival i 2004. Blant de andre filmene hennes finner vi Martina’s Playhouse (1989), The Deadman (1987, regissert sammen med Keith Sanborn), Strange Weather (1993) og Nocturne (1998), som alle er en del av den faste samlingen til MoMA i New York.
Ahwesh har fått kunstnerstipender fra Jerome Foundation, Guggenheim Foundation, Herb Alpert Award in the Arts, staten New Yorks kunstråd og Art Matters. Hun er professor emeritus i film og elektronisk kunst ved Bard College i New York.