Workshopen Wild Democracy, holdt og skapt av Synnøve Sizou G. Wetten, fokuserte på performative og aktivistiske strategier i det offentlige rom, og tok utgangspunkt i spørsmål om hvordan vi kan endre, avbryte, hacke eller kapre et lokalmiljø. Sammen så på deltagerne og kunstner hvordan en i denne prosessen også kan aktivere bevissthet om hva personlig eller kollektiv identitet betyr.
Workshopen ble startet med å male et felles banner, hvor hver deltager malte den første bokstaven i navnet sitt. Banneret ble hengt opp i verkstedet som bakgrunn og visuelt symbol på deltagerne og kunstner som et kollektivt 'vi'.
Gjennom workshopen ble deltagerne presentert for eksempler på performanceaksjoner i det offentlige rom av forskjellige kunstnere og aktivister. Sivil ulydighet ble satt i fokus gjennom arbeidet til Rosa Parks, Den arabiske våren, Adrian Piper, The Yes Men, Pussy Riot, Oleg Kulik, Ellen Nyman, det russiske aktivistkollektivet Voina, Petr Pavlensky og AFKs malestunt
Workshopen Wild Democracy, holdt og skapt av Synnøve Sizou G. Wetten, fokuserte på performative og aktivistiske strategier i det offentlige rom, og tok utgangspunkt i spørsmål om hvordan vi kan endre, avbryte, hacke eller kapre et lokalmiljø. Sammen så på deltagerne og kunstner hvordan en i denne prosessen også kan aktivere bevissthet om hva personlig eller kollektiv identitet betyr.
Workshopen ble startet med å male et felles banner, hvor hver deltager malte den første bokstaven i navnet sitt. Banneret ble hengt opp i verkstedet som bakgrunn og visuelt symbol på deltagerne og kunstner som et kollektivt 'vi'.
Gjennom workshopen ble deltagerne presentert for eksempler på performanceaksjoner i det offentlige rom av forskjellige kunstnere og aktivister. Sivil ulydighet ble satt i fokus gjennom arbeidet til Rosa Parks, Den arabiske våren, Adrian Piper, The Yes Men, Pussy Riot, Oleg Kulik, Ellen Nyman, det russiske aktivistkollektivet Voina, Petr Pavlensky og AFKs malestunt i Bergen.
Etter interjeksjoner og utvidede diskusjoner knyttet til de performative strategiene som ble presentert, ble det åpnet opp for en spontan flyt og improvisasjon av ideer. Gjennom performative mikrostunt varmet gruppen opp før de gikk inn i det offentlige rom som performanceaktivister. Drøftninger som et kollektive «Vi» førte til at deltagerne sammen med Wetten skapte en performanceaktivisme inspirert av Adrian Pipers performanceserie 'Catalysis', på et av Stavangers torg.
Curator: Kristina Ketola Bore
Mobilizing Citizenship has received generous funding from Arts Council Norway.
Synnøve S. G. Wettens praksis kretser rundt temaer knyttet til identitet og kropp i interaksjon med språk og bevegelse. Samtidsreferanser og poetiske avbildninger bindes sammen. Hun jobber med hovedvekt på maleri, performance, video, tekst og fotografi. Bor og arbeider i Oslo.