(Montana, 2016) A group of boulders, thousands of metres above sea level, stranded between pine trees, the ground soft with needles, ready to ignite. Glacial Erratics. I squeezed my body between two of the large rocks, separate but close, the masses sat in direct relation to one another. Between them I listened, pressing my back against one and turning my cheek against the other, they held me there; in time and place. Within the gap, their charged limits, seemed frontiers of an uncertain attraction. Maybe the enormity of geology and landscape is more readily understood by body than mind anyway. Walking, smelling, feeling with your skin, absorbing sounds, only then can you start to accept geological time and the immense materials of earth.*
Kunstnerduoen Skúladóttir & Blomgren har i flere år samarbeidet og blitt kjent for sine stedsspesifikke storskala installasjoner. De monumentale arbeidene er alltid i dialog med den
(Montana, 2016) A group of boulders, thousands of metres above sea level, stranded between pine trees, the ground soft with needles, ready to ignite. Glacial Erratics. I squeezed my body between two of the large rocks, separate but close, the masses sat in direct relation to one another. Between them I listened, pressing my back against one and turning my cheek against the other, they held me there; in time and place. Within the gap, their charged limits, seemed frontiers of an uncertain attraction. Maybe the enormity of geology and landscape is more readily understood by body than mind anyway. Walking, smelling, feeling with your skin, absorbing sounds, only then can you start to accept geological time and the immense materials of earth.*
Kunstnerduoen Skúladóttir & Blomgren har i flere år samarbeidet og blitt kjent for sine stedsspesifikke storskala installasjoner. De monumentale arbeidene er alltid i dialog med den omkringliggende naturen, lokalhistorien og arkitekturen de forholder seg til. Som forberedelse til Vestlandsutstillingen 2018, har de besøkt Kunsthall Stavanger flere ganger for bli kjent med utstillingsrommene og arkitekturen, samt gjennomført relevant forskning i lokalmiljøet. I dette prosjektet er de spesifikt interessert i forholdet mellom mineralutvinning og geologisk forming.
Utstillingen er kuratert av Randi Grov Berger og inngår i Vestlandsutstillingen 2018 (VU18), en annerledes utgave av den tradisjonelle landsdelsutstillingen. VU18 består av seks separatutstillinger, og inkluderer visningsstedene Kunsthuset Kabuso, Sogn og Fjordane Kunstmuseum i samarbeid med Sunnfjord Kunstlag, Haugesund Billedgalleri i samarbeid med Haugesund Kunstforening, Jugendstilsenteret og KUBE, Entrée og Kunsthall Stavanger. VU18 presenterer kunstnerne Ragnhild Aamås, Magnhild Øen Nordahl, Trudi Jaeger, Eivind Egeland, Karen Skog og kunstnerduoen Blomgren & Skuladottir, som samlet utgjør en bredde i det som skjer på den vestlandske kunstscenen.
*Utdrag fra 'A Co-authored Geology' av Phoebe Cummings som er skrevet for utstillingen og er tilgjengelig ved Kunsthall Stavanger.
Kunstnerne har mottatt støtte fra Bergen Kommune, Kulturrådet, Norske Billedkunstnere, Icelandic Visual Arts Fund og Nordic Culture Point til denne utstillingen.
Vestlandsutstillingen mottar støtte fra Rogaland Fylkeskommune, Hordaland Fylkeskommune, Møre og Romsdal Fylkeskommune, og Sogn og Fjordane Fylkeskommune.
f. 1987
Karin Blomgren (født 1987, Stockholm) er en svensk kunstner basert i Bergen. Hun har en MA i kunst fra Kunst- og designhøgskolen i Bergen (2014). Hun ble tildelt Norske Kunstforeningers Debutantpris 2016 for sin deltakelse på Høstustillingen i Kunstnerns Hus, Oslo. I det kommende året stiller hun ut nye arbeid i Steinkjer Kunstforening og ved Bodø Biennialen. I samarbeid med Erna E. Skúladóttir har hun presentert store, romlige installasjoner på Galleri F15, Moss, KRAFT, Bergen, Visningsrommet USF, Bergen og senest på Parcours Céramique Carougeois International Biennial i Sveits.
f. 1983
Erna E. Skúladóttir (født 1983, Reykjavik) er en islandsk kunstner som bor og jobber mellom Norge og Island siden hun ble uteksaminert med MA i kunst fra Kunst- og designhøgskolen i Bergen (2014). Hun jobber for tiden med prosjektet “Landscapes of Transformation: Illusion of Stability”, et stedsspesifikt prosjekt basert på keramikk og geologi som undersøker transformasjon og flyt av råmaterialer. Kommende utstillinger inkluderer "Beyond The Object" på Uppsala Konstmuseum. I samarbeid med Karin Blomgren har hun presentert store, romlige installasjoner på Galleri F15, Moss, KRAFT, Bergen, Visningsrommet USF, Bergen og senest på Parcours Céramique Carougeois International Biennial i Sveits.