28. april skal barna fra Kunstklubben jobbe med kunstner Camilla Løken Hill.
Vårsemesteret 2024 spør vi: Hvordan kan vi koble oss til det naturlige miljøet? Hvordan kan vi bygge et forhold til naturen? Hvis vi lytter veldig nøye, hvordan høres miljøet vårt ut, hvordan lukter det, hvordan føles det? Miljøet kan være hagen din, fuglene i trærne, skogen nær skolen, byen der du bor, eller hele verden. Denne semestertiden vil vi bruke alle sansene våre for å utforske miljøet på nye måter.
OM KUNSTKLUBBEN
Kunstklubben er for barn i 1.–8. klasse.
Kunstklubben, som er del av Kunsthall Stavangers kjerneaktiviteter, introduserer barn til samtidskunsten på en morsom og tilgjengelig måte. I Kunstklubben utforskes ulike praksiser innenfor samtidskunstfeltet, og vi har som formål å åpne opp for hva samtidskunst kan være. Sammen med deltakerne finner vi ut av hvilke erfaringer og verktøy fra kunsten en kan ta med seg videre i sitt eget liv.
I Kunstklubben får barn møte og jobbe med profesjonelle kunstnere, og oppleve utstillingene våre sammen med våre dyktige formidlere. Semesteret rundes av med utstilling for familie og venner.
Camilla Løken Hill (f.1975) er utdannet ved Kunsthøgskolen i Oslo, og studerte ved avdelingen for Kunst- og håndverk, med spesialisering innen metall- og smykkekunst. I 2016 ble hun uteksaminert med en bachelorgrad i material- og mediumbasert kunst. Siden 2017 har hun bodd og arbeidet i Stavanger-regionen.
I 2019 var hun med å starte opp det kunstnerdrevne visningsstedet Salongen visningsrom i Stavanger sentrum. De har fokus på talentutvikling og nyutdannede/nyetablerte kunstnere og vektlegger i hovedsak å vise lokale og regionale kunstnere.
Inspirasjon til mine arbeider henter Camilla Løken Hill fra natur, drømmer og mystikk, sammen med en interesse for hvordan liv oppstod og hva som skjer når vi dør, både på et fysisk og spirituelt plan.
Hun har utviklet en egen teknikk hvor hun vever med metalltråd, hovedsakelig i messing og kobber. Hovedtrekket ved arbeidene hennes er at de ofte er bygget opp av flere mindre objekter satt sammen til større skulpturelle installasjoner.
I sin kunstneriske praksis har hun ofte fokus på det overordnede universelle, noe alle kan kjenne seg igjen i, uavhengig av alder, etnisitet eller kjønnsidentitet.