Temaet for workshopen fokuserte på representasjon av kroppen gjennom skulptur. Deltagerne samarbeidet om å lage et hengende, stedsspesifikt verk for uteområdet til Kunsthall Stavanger. Jennie Bringaker startet workshopen med en presentasjon av utendørsskulpturene til Niki de Saint Phalle, samt skulpturene til Louise Bourgeois og Hans Bellmer, i tillegg til noen av hennes egne skulpturverk. Det ble lagt vekt på hvordan disse kunstnerne forholder seg til menneskekroppen og hvordan kunstnerne gjennom sine ulike representasjoner av disse menneskelige formene uttrykker følelser av nød, løsrivelse, begjær og andre komplekse følelser basert på personlige erfaringer.
Workshopen ble designet for at hver deltager skulle lage sitt eget element, som kunne forenes i en storskala, hengende abstrakt form. Prosessen gjorde det mulig for alle å uttrykke seg hver for seg og samtidig engasjere seg i et felles resultat, et utendørs skulpturverk, som var tilgjengelig for publikum og forbipasserende i løpet av høsten 2019.
Kurator: Kristina Ketola Bore
Projektleder: Marisa Molin
Ungdomsabeider: Trine Ottosen
Mobilizing Citizenship har mottatt generøs støtte fra Kulturrådet og Nordisk kulturkontakt.
Jennie Bringaker jobber innen figurativ skulptur og bruker en rekke forskjellige medier som stein, keramikk, tekstiler og metall. Verkene er motivert av personlige erfaringer, men er også inspirert av eldgamle fruktbarhetskulter og hvordan disse manifesterte seg i skulptur, relieff og veggmalerier. Utstillingsrommet spiller en viktig rolle i utviklingen av både konseptene og utformingen av verkene hennes, og Bringaker ser på skulpturene som performative aktører i rommet, frosset i tid.
Mobilizing Citizenship (MC) er et formidlingsprosjekt der norske og internasjonale kunstnere og designere inviteres til å jobbe med en liten gruppe ungdommer i alder 12–16 på Kunsthall Stavanger i løpet av ett semester. Det overordnede fokuset til MC er å undersøke hvordan unge kan bruke verktøy og metoder fra samtidskunsten for å uttrykke seg og bli hørt i dagens samfunn. MC har ikke som formål å utdanne morgendagens kunstnere, men heller å se på hvordan samtidskunsten kan være relevant for unge mennesker i dag.
Siden starten i 2018 har MC utviklet seg til å bli et praksisbasert forskningprosjekt. Under perioden 2022-2024 skal vi fokusere på å bygge mer kunnskap om hvordan en lager gode møter mellom samtidskunsten og unge mennesker. Som del av dette samarbeider vi med institusjoner og fagpersoner fra hele verden som har spisskompetanse på nettopp dette området. Resultatet av prosjektet tar form av refleksjoner og dokumentasjon, tilgjengeliggjort for kunstnere, kuratorer, fagpersoner og institusjoner som ønsker å skape gode og relevante tilbud for unge mennesker.
Deltagende kunstnere i prosjektet
Våren 2022 (Tema: DRAMA)
Lee Heinemann (kurator), Delali Ayivor, Lex Brown, Ingela Ihrman.
Høsten 2019 (Tema: Nedbrytning av visuelle normer)
Benedetta Crippa, Toxic Waste Face, Jennie Bringaker, Lee Heinemann.
Våren 2019 (Tema: Bevegelse og kroppsrepresentasjon) (Movement and body representation)
Walk of Shame, Sidsel Christensen, Zinzi Minott, Trojan Horse (Kaisa Karvinen og Tommi Vasko).
Høsten 2018 (Tema: Offentlig rom i en digital virkelighet) (Public space in the context of the digital)
Clara Balaguer, Eglé Kulbokaité og Dorota Gawęda, Laurel Schwulst, Andreas Knag Danielsen og David Lamignan Larsen.
Våren 2018 (Tema: Aktivisme som kunstnerisk verktøy)
Hardworking Goodlooking (Clara Balaguer og Kristian Henson), Synnøve Sizou G. Wetten, Hans Edward Hammonds, Nicole Killian og Benjamin Hickethier.