Denne workshopen fokuserte på å stille spørsmål ved visuelle omgivelser, utfordre dominerende visuelle standarder og utforske konseptuelle normer for hva som gjør noe vakkert gjennom riket av folklore, eventyr og fabler.
Deltakerne ble invitert til å omskrive fortellingen om "Snøhvit" ved å bruke bare Mad-Libs-stil fyll-i-blanks frem til konklusjonen, som deltakerne skrev om i sin helhet. Resultatet ble en samarbeidende "digital historiebok", laget av Luke, Jader og Nick fra Toxic Waste Face med tittelen, SNOW WHAT!?
Toxic Waste Face skapte en fargerik plattform for deltakerne for å utforske litteratur, strukturene den forsterker, og hvordan denne dynamikken kan undergraves. Deltakerne fikk handlefrihet over kostymer, karakterer og fortellinger, og skapte et teksturrikt eventyr med en moderne vri på deres «happy ever after».
Kurator: Kristina Ketola Bore
Projektleder: Marisa Molin
Ungdomsabeider: Trine Ottosen
Mobilizing Citizenship har mottatt generøs støtte fra Kulturrådet og Nordisk kulturkontakt.
Toxic Waste Face har blitt visualiser som et redskap for kollektivt å undersøke spørsmål om samtidens kjønnsidentitet og sosial utfoldelse gjennom utforskninger av det fantastiske og groteske. Ved å bruke hver kunstners unike talenter, tar vi sikte på å produsere multimediearbeid som trosser sjangeren.
Sharp Shadow. Kunsthall Stavanger, Stavanger, Norge, 2019. Performance av Toxic Waste Face (Pseuda, Scam Likely and Jader); The Feed. Satellite Art Show, Miami, 2018. Videoinstallasjon og performance av Toxic Waste Face (Pseuda, Scam Likely and Jader); ¡Demasiado!, SOMArts Benefits Honoring René Yañez. SOMArts, San Francisco, 2018. Performance; MEGAMALL. Vivvy's Grand Opening - Toxic Waste Face Takeover. The Stud, San Francisco, 2017; Untitled. SALTA Dance Collective: Pseudo, Anti og Total Dance. Berkeley Art Museum, Berkeley, 2016; Spurmbank. #HoldingOnToSF. Incline Gallery, San Francisco, 2015.
Mobilizing Citizenship (MC) er et formidlingsprosjekt der norske og internasjonale kunstnere og designere inviteres til å jobbe med en liten gruppe ungdommer i alder 12–16 på Kunsthall Stavanger i løpet av ett semester. Det overordnede fokuset til MC er å undersøke hvordan unge kan bruke verktøy og metoder fra samtidskunsten for å uttrykke seg og bli hørt i dagens samfunn. MC har ikke som formål å utdanne morgendagens kunstnere, men heller å se på hvordan samtidskunsten kan være relevant for unge mennesker i dag.
Siden starten i 2018 har MC utviklet seg til å bli et praksisbasert forskningprosjekt. Under perioden 2022-2024 skal vi fokusere på å bygge mer kunnskap om hvordan en lager gode møter mellom samtidskunsten og unge mennesker. Som del av dette samarbeider vi med institusjoner og fagpersoner fra hele verden som har spisskompetanse på nettopp dette området. Resultatet av prosjektet tar form av refleksjoner og dokumentasjon, tilgjengeliggjort for kunstnere, kuratorer, fagpersoner og institusjoner som ønsker å skape gode og relevante tilbud for unge mennesker.
Deltagende kunstnere i prosjektet
Våren 2022 (Tema: DRAMA)
Lee Heinemann (kurator), Delali Ayivor, Lex Brown, Ingela Ihrman.
Høsten 2019 (Tema: Nedbrytning av visuelle normer)
Benedetta Crippa, Toxic Waste Face, Jennie Bringaker, Lee Heinemann.
Våren 2019 (Tema: Bevegelse og kroppsrepresentasjon) (Movement and body representation)
Walk of Shame, Sidsel Christensen, Zinzi Minott, Trojan Horse (Kaisa Karvinen og Tommi Vasko).
Høsten 2018 (Tema: Offentlig rom i en digital virkelighet) (Public space in the context of the digital)
Clara Balaguer, Eglé Kulbokaité og Dorota Gawęda, Laurel Schwulst, Andreas Knag Danielsen og David Lamignan Larsen.
Våren 2018 (Tema: Aktivisme som kunstnerisk verktøy)
Hardworking Goodlooking (Clara Balaguer og Kristian Henson), Synnøve Sizou G. Wetten, Hans Edward Hammonds, Nicole Killian og Benjamin Hickethier.