Installasjonsdetalj, Citra Sasmita, Into Eternal Land, The Curve, Barbican. Foto: Jo Underhill/Barbican.
Kunsthall Stavanger er stolte av å presentere en omfattende separatutstilling av den balinesisk kunstneren Citra Sasmita. Utstillingen vil være den første presentasjonen av Sasmita i Norden.
Utstillingen består av nye, stedsspesifikke verk, der flere er utviklet i samarbeid med håndverkere på Bali. Kunstnerskapet til Sasmita er kollektivt forankret i både metode og innhold. Kunst blir her et møtepunkt for minner, kropp, natur og åndelighet.
I utstillingen presenterer Sasmita malerier, tekstilverk og skulptur. Her tar hun et oppgjør med den postkoloniale arven på Bali og gjenforfatter egen historie og kunsttradisjon fra et matriarkisk perspektiv. Publikum blir tatt med i en multisensorisk opplevelse, der de sanselige erfaringene oppmuntrer til dypere introspeksjon. Her står naturen og kosmos i fokus, som en naturlig del av hvem vi er og hvordan vi beveger oss gjennom livsløpet.
Kurator: Kristina Ketola Bore
Citra Sasmita (f. 1990, Bali, Indonesia) er en selvlært kunstner. Hun studerte litteratur og fysikk, og arbeidet deretter som illustratør for noveller i Bali Post før hun begynte å utvikle sin utvidede kunstneriske praksis.
Sasmita fokuserer på å avdekke myter og misoppfatninger knyttet til balinesisk kunst og kultur, samtidig som hun kaster lys over den nederlandske kolonihistorien som har formet forestillinger om autentisitet på Bali. I sin praksis utfordrer hun normative kjønnsstrukturer ved å gjenskape mytiske og klassiske fortellinger om krig og romantikk, der målet er å løfte fram kvinnelig motstand.
I arbeidene benytter Sasmita maleteknikken Kamasan, som stammer fra en liten landsby i Klungkung, Øst-Bali. Siden 1400-tallet har denne teknikken tradisjonelt vært utøvd utelukkende av menn for å skildre hinduistiske epos. I Sasmitas praksis brukes teknikken som en form for gjenerobring av kvinnelig handlekraft, og gjenskaper fortellinger hentet fra gammel balinesisk litteratur, ritualer, mytologi og ikonografi. I de senere årene har hun utvidet sin praksis til også å omfatte skulptur og installasjon, der hun benytter ulike materialer som flettet hår, antikke trestolper og eldgamle tekstiler for å skape sitt univers av styrket og guddommelig kosmologi.
Arbeidene hennes har blitt vist på flere biennaler og triennaler, blant annet ALOHA NŌ, Hawai’i-triennalen (Hawai’i, 2025); to carry, Sharjah Biennial (De forente arabiske emirater, 2025); Precarious Joys, Toronto Biennial of Art (Canada, 2024); After Rain, Diriyah Contemporary Art Biennialel (Saudi-Arabia, 2024); Ten Thousand Suns, 24th Bienniale of Sydney (Australia, 2024); Choreographies of the Impossible, 35th São Paulo Bienniale (Brasil, 2023); The Open World, 3rd Thailand Bienniale, Mae Fah Luang Art and Cultural Park, Chiang Rai (Thailand, 2023); Garden of Ten Seasons, Savvy Contemporary, Berlin (Tyskland, 2022); Kathmandu Trienniael (Nepal, 2021–2022); ARTJOG MMXXII, Time To Wonder, Jogja National Museum, Yogyakarta (Indonesia, 2021); og Biennale Yogyakarta (Indonesia, 2019). Nylige separatutstillinger inkluderer Into Eternal Land, Barbican (London, 2025); Atlas of Curiosity, Yeo Workshop (Singapore, 2023); Ode To The Sun, Yeo Workshop (Singapore, 2020); og Tales of Nowhere, Museum MACAN, Jakarta (Indonesia, 2020).
Citra Sasmita, Timur Merah Project IX_ Theater in…, Art and Cultural Park, Chiang Rai, Thailand.
Installasjonsdetaljer, Citra Sasmita, Into Eternal Land (2025), The Curve, Barbican. Foto: Jo Underhill/Barbican.
Installasjonsdetaljer, Citra Sasmita, Into Eternal Land (2025), The Curve, Barbican. Foto: Jo Underhill/Barbican.
Installasjonsdetaljer, Citra Sasmita, Into Eternal Land (2025), The Curve, Barbican. Foto: Jo Underhill/Barbican.
Installasjonsdetaljer, Citra Sasmita, Into Eternal Land (2025), The Curve, Barbican. Foto: Jo Underhill/Barbican.
Installasjonsdetaljer, Citra Sasmita, Into Eternal Land (2025), The Curve, Barbican. Foto: Jo Underhill/Barbican.
Installasjonsdetaljer, Citra Sasmita, Into Eternal Land (2025), The Curve, Barbican. Foto: Jo Underhill/Barbican.
Installasjonsdetaljer, Citra Sasmita, Into Eternal Land (2025), The Curve, Barbican. Foto: Jo Underhill/Barbican.
Installasjonsdetaljer, Citra Sasmita, Into Eternal Land (2025), The Curve, Barbican. Foto: Jo Underhill/Barbican.
Installasjonsdetaljer, Citra Sasmita, Into Eternal Land (2025), The Curve, Barbican. Foto: Jo Underhill/Barbican.
Installationsdetaljer, Diriyah Biennale (2024), Citra Sasmita, Timur Merah Project XII: River With No End. Bildekreditt: The Diriyah Biennale Foundation. Foto: Marco Cappelletti / Citra Sasmita.
Installationsdetaljer, Diriyah Biennale (2024), Citra Sasmita, Timur Merah Project XII: River With No End. Bildekreditt: The Diriyah Biennale Foundation. Foto: Marco Cappelletti / Citra Sasmita.
Installationsdetaljer, Diriyah Biennale (2024), Citra Sasmita, Timur Merah Project XII: River With No End. Bildekreditt: The Diriyah Biennale Foundation. Foto: Marco Cappelletti / Citra Sasmita.
Installationsdetaljer, Layers of Accumulated Time: Depicting the world we live in (2025), 21st Century Museum of Contemporary Art, Kanazawa. Foto: Kuroda Takeru.
Installationsdetaljer, 35th São Paulo Biennial, Citra Sasmita, Timur Merah Project IX : Beyond The Realm of Senses. Bildekreditt: Kunstneren / Fundação Bienal de São Paulo.
Installasjonsdetaljer, 24th Biennale of Sydney (2024), Citra Sasmita, Timur Merah Project XI: Bedtime Story. Foto: David James.
Installasjonsdetaljer, Citra Sasmita, Into Eternal Land (2025), The Curve, Barbican. Foto: Jo Underhill/Barbican.
Installasjonsdetaljer, Citra Sasmita, Into Eternal Land (2025), The Curve, Barbican. Foto: Jo Underhill/Barbican.